Nolia har arrangerat ölmässa tre år i rad i Umeå och lördagens mässa var den första i Norrbotten. Publikintresset för ölmässan var stort redan på förhand.
– Med facit i hand skulle vi ha kört två dagar, vi har sålt så mycket förköp, sade Sussi Wikström, projektledare för Nolia Beer.
Över 1 750 biljetter hade sålts på förköp innan mässan slog upp portarna klockan elva på lördag förmiddag. Ett 40-tal utställare fanns på plats inne i den övertäckta hockeyrinken. Fredrik och Erika Hedlund hade köpt biljetter till mässan för en månad sedan.
– Vi tycker om öl och att prova nya smaker, sade Fredrik Hedlund.
Många av besökarna gillade att konceptet ölmässa nått Luleå.
– Det är spännande att det kommer till Luleå, jag var senast i Stockholm på en whiskyfestival, sade Joakim Bergman, Luleå.
– Det är spännande att pröva lokala sorter, jag har tidigare bara varit i Norrköping på ölmässa. Det är kul att prova öl helt enkelt, tillade Kristian Björn, Luleå.
– Det är spännande med alla små mikrobryggerier, jag håller tummar och tår för dem och hoppas att det går bra för dem, sade Kicki Nilsson, Boden.
– Det är väl trevligt, det är litet mindre än jag trodde. Jag trodde det skulle vara fler utställare, sade Robert Lundberg som jämförde med en betydligt större mässa han besökt i Mannheim, Tyskland.
– Kul att det händer något, förklarade Therese Göransson varför hon besökte mässan, trots att hon inte är någon ölentusiast.