Luleås framtid tryggas
Luleå kommuns bogserbåt Victoria har byggts om till "sjöborre". På akterdäcket har en borrigg monterats. Det borras för fullt i Sandöledens botten för att undersöka materialet inför de planerade muddringarna.- Det handlar om att säkra Luleås framtid som hamnstad, säger Jeanette Lestander, projektledare.
Bogserbåtsmatrosen Fredrik Persson och Mikael Wiström från Tyréns geotekniska undersökningar borrar för fullt. Bogserbåten Victoria har blivt borrplattform när Sandöledens botten ska undersökas inför den förestående muddringen. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
Isfri farled
- De provsvar vi har fått ska sedan matas in i en tredimensionell datamodell. På det sättet kan vi få ett bra beräkningsunderlag för kostnader och tidsåtgång för muddringsarbetet, säger Jeanette Lestander, hamningenjör och projektledare för muddringen av Sandöleden (se artikel intill).
Normalt görs provborrningar från banddrivna borriggar som står på isen eller på pråmar sommartid. Men genom att vintersjöfarten pågår som vanligt och farleden hålls öppen av isbrytare är det svårt att kunna borra från isen.
- Dessutom krävs det att isen klarar tio tons belastning för att den ska hålla för borrutrustningen, säger Mikael Wiström från Tyréns geotekniska undersökningar som hyrts in för själva borrningarna.
Smidig lösning
- Genom att bygga om Victoria och montera borriggen fast ombord så sparar vi både tid och pengar. En väldigt smidig lösning, säger Jeanette Lestander.
- Genom att vi har många borrställen att välja på så kan vi vara flexibla och styra var vi ska hålla till för att inte störa yrkessjöfarten, säger Victorias befälhavare, Ulf Blombäck.
Tre meter ned i botten borrar man. Men på en del ställen har borren gått ned till 17 meters djup.
Farleden kartlagd
Det är viktigt att borrningen sker exakt på mätpunkterna och att det aktuella vattenståndet beaktas. Därför används gps och uppgifter från SMHI kombinerat med egna analoga mätningar.
Dessutom har Lennart Sandberg, Luleå hamn, i somras kört omkring med båt och kartlagt hela farleden med ekolod. Han har kört i svep med tio meters bredd för att få en tredimensionell bild av hur botten på farleden ser ut i sin dator.
- Det har blivit några vändor, säger han leende.
Juridiska processer
Ännu återstår mycket innan själva muddringsarbetet kan börja, både de juridiska och de tekniska processerna tar tid. Tidigast 2012 kan mudderverken börja jobba, enligt Jeanette Lestander.
- Då blir Luleå en attraktiv hamnstad i ytterligare 40 år, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!