Listan förvånar gruppchef Patrik Linder. Polisens direktiv är att arbeta för en nollvision i trafiken.
I Luleå innebär det i praktiken fokus på höghastighetssträckor som E4, riksväg 97 och länsväg 616.
– Vi ser ett samband mellan hastighet och olycksrisk. I centrala stan är vi nästan helt förskonade från dödsolyckor. Jag kan erinra mig någon enstaka, men det förvånar mig att det handlar om så här många olyckor med personskada, säger Patrik Linder.
Kartläggningen sträcker sig över de sex senaste åren och är baserad på statistik från Transportstyrelsen, som i sin tur har polisen och sjukvården som sin källa.
Vi har valt att fokusera på trafikolyckor med personskada. I statistiken ingår också cyklister och fotgängare.
I topp på 100-listan återfinns E4 och Bodenvägen, vilket kan förklaras av en jämförelsevis högre trafikintensitet. Med Bodenvägen avses både riksväg 97 samt sträckan mellan rondellerna mellan Notviken och Kulturens hus.
– Rostbollen är särskilt olycksdrabbat. Det är kanske en spekulativ analys, men många bilförare verkar vara beredda att chansa för att ta sig in i rondellen. Vi ser också hur bilister kör in bakifrån i stillastående bilar, säger Patrik Linder.
En smula överraskande återfinns Storgatan på andra plats, trots att sträckan till stora delar består av en gågata.
På den här punkten är Patrik Linder inte överraskad, utan pekar på att de flesta olyckorna sker i hårt trafikerade korsningar vid Rådstugatan, Smedjegatan respektive Kungsgatan.
– Jag vet inte om det är rätt slutsats, men jag noterar en kraftig ökning för Storgatan just i år. Kan det bero på användandet av elsparkcyklar? Jag har inga siffror som backar upp teorin. Normalt åker inte polisen ut på den här typen av olyckor utan sånt brukar sjukvården ta hand om.
Värt att notera är att ett flertal personskador inträffar varje år i Luleå centrum, trots att hastigheterna är förhållandevis låga. Elva stadsgator återfinns på topp20-listan.
Patrik Linder pekar ut hastighetsöverträdelser som det vanligaste trafikbrottet i Luleå. I Luleå och Boden har det i år delats ut 2 200 trafikböter. En klar majoritet (1 600) är fortkörningsböter.
I Luleå och Boden ser polisen strängare på fortkörning än övriga riket, vilket innebär att det blir böter även för förare som kör 6-9 km/h för fort.
Patrik Linder pekar ut tre gator där fartsyndare påträffas i hög utsträckning; Hertsöleden, Mjölkuddsvägen och Mariebergsvägen.
– På Hertsövägen kör folk på tok för fort. 70 km i timmen är högsta tillåtna hastighet. Det är en bra nivå med tanke på antalet anslutande vägar. Här kan körkortet ryka.
Mariebergsvägen i Gammelstad har tidigare varit en olycksdrabbad väg, men på senare år har det inte varit en enda trafikolycka med personskada. En anledning kan vara åtgärden att smalna av vägen vid busshållplatser i ett försök att sänka hastigheten.
Hur agerar Luleåborna i trafiken?
– Lite som en ögontjänare. I "målad bil" ser man sällan bilister som inte använder blinkers, pratar i mobiltelefon eller struntar i högerregeln, men när jag kör min privata bil ser jag hur luleåbor kör på ett helt annat sätt. Jag vill betona att det är inte bara i Luleå som det är dålig efterlevnad på högerregeln. Det ser tyvärr likadant ut i fler städer.
Med uttrycket "målad bil" avses bilar med texten polis.