För nästan exakt två år sedan inträffade den tragiska flygolyckan i Umeå där nio fallskärmshoppare dog. Under torsdagskvällen hände en ny liknande krasch. Den här gången i Örebro. Nio personer har omkommit i flygolyckan, åtta hoppare och en pilot.
Bror Tingvall, tidigare ordförande i Luleå-Boden flygklubb och pilot, har följt rapporteringen efter den andra olyckan på två år.
– Det är sannolikt ett tekniskt fel den här gången. Maskinen som användes ska klara att lyfta väldigt mycket. Förr användes den i fjällflyget överallt i världen. Men kommersiellt får den inte flygas med. Konstruktionen är för gammal, säger Bror Tingvall.
Flygplanet var av modellen DHC-2 Turbo Beaver. Till en hoppvecka hade den hyrts in till fallskärmsklubben i Örebro från Skåne.
– Modellen är tillverkad i Kanada på 40-talet. De har tillverkat enormt många sådana maskiner. Den har stor motor och stor kapacitet. Det är en gammal maskin, men den håller hur länge som helst om man underhåller dem. Det krävs bra underhåll hela tiden. Men det är ett av de stadigaste flygplanen som är byggda.
Fortfarande finns en hel del frågetecken kvar kring händelseförloppet. Vad som står klart är att första larmet kom in vid 19.20 och att planet började brinna i luften. Ett omfattande räddningsarbete påbörjades direkt efter kraschen.
– Möjligheten för oss att rädda liv var noll. Det var otroligt påfrestande för personalen, säger brandchefen Per-Ove Staberyd till SVT.
Enligt den inledande rapporteringen finns ingen svart låda ombord. Men det är inget ovanligt på den här typen av flygplan, menar Tingvall.
– En svart låda finns aldrig i små plan. Det finns däremot ofta en elektrisk enhet för navigation och flygmotorinstrument. Den tar in i stort sett alla data från flygningen.
I april 2017 kraschade ett ultralätt flygplan i Pålsträsk utanför Älvsbyn. Då ingick Bror Tingvall i utredningen. Även då havererade flygplanet direkt efter start.
– De hade en sådan utrustning och kunde exakt analysera hur man hade flugit, i vilken fart och vad som hände. Man modifierar äldre plan för att få in den utrusningen och det är inte omöjligt att det sitter även här (i Örebro).
För tillfället utreder polisen olyckan i Örebro som framkallande av fara för annan och vållande till annans död.