Vad är en forskare? Om du var forskare, vad skulle du forska i då? Dessa frågor fick elever i hela landet besvara genom att rita teckningar och vara med och tävla om ett pris. Vetenskap och Allmänhet höll i tävlingen och Kläppenskolans årskurs två var en av de tio klasser som lottades ut som vinnare. Läraren Ann-Louise Lindström säger att eleverna tog sig an utmaningen med stor entusiasm.
– De tyckte det var jätteroligt och var fantastiskt duktiga, säger Ann-Louise Lindström, mentor för klassen.
Vad tänker barn i årskurs två att en forskare gör?– Många tänkte på en forskare som någon som botar cancer och forskar kring det, säger hon.
I tecknartävlingen kunde man också vinna pris av Teknikens Hus, och Kläppenskolans årskurs två råkade knipa det priset med. Som pris kommer klassen i november att få träffa en forskare som jobbar med robotar.
Det var totalt 1228 teckningar som var med och deltog i tävlingen och det nationella priset delas ut av IKEM, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige.
– Syftet med tävlingen är att motarbeta stereotyper om forskare som galna äldre män med stripigt hår, födda som genier. Vi vill så ett frö hos eleverna att forskare är vanliga människor och ett yrke att satsa på för framtiden, säger Lena Söderström, projektledare på Vetenskap och Allmänhet.
– Det är otroligt roligt att titta igenom bilderna. De visar mycket vad barnen är intresserad av och det var både dinosaurier, natur och rymden.
År 2007 hölls samma tävling och nu är tanken att samtliga teckningar ska skickas till en barn- och ungdomsforskare som ska analysera bilderna för att se om det skett eventuella förändringar i hur barn ser på yrket.