Blamorama hoppas utveckla nästa succé i spelvärlden

Deras studio valdes ut som en av tolv till spelbranschens "Draknäste" dit över 100 studios från hela världen sökt in. Om bara en månad släpper Blamorama Games sitt första mobilspel – i Indonesien.

Blamorama lanserar sitt första mobilspel i sommar. "Det så så kul att utveckla spel", säger Maya Umar och Ingrid Fridesjö.

Blamorama lanserar sitt första mobilspel i sommar. "Det så så kul att utveckla spel", säger Maya Umar och Ingrid Fridesjö.

Foto: Monica Ranneberg

Luleå2023-06-25 19:00

När Games Capital Summit gick av stapeln i Malmö var Blamorama Games från Luleå det enda svenska bolaget som var inbjuden – och det enda bolaget med kvinnliga representanter. 

Games Capital Summit ger spelstudios en möjlighet att pitcha sin studio och få kontakt med investerare, riskkapitalbolag och affärsänglar inom spelindustrin.

– Det var lite som Draknästet, vi fick gå bord till bord under två timmar, svara på frågor och få feedback från investerare. Det var jättebra, säger Ingrid Fridesjö, vd Blamorama Games.

Det blev ingen investerare men däremot nya kontakter och en rådgivare som duon säger är senior i branschen.

Tillsammans med delägaren Maya Umar driver hon spelstudion Blamorama Games. Marknadsföringsansvarig Ferren Bestari befinner sig i Indonesien för att förbereda för lanseringen av mobilspelet "Bumi - Next Stop, Earth! ". Därtill finns spelgrafiker och programmerare både i Sverige och Sydostasien. 

Nuförtiden är det inte konstigt att arbeta över gränserna eller ens nödvändigt att alla befinner sig i samma land. Den digitala världen gör det möjligt.

– Vårt mobilspel är gratis och kan spelas av alla. Sedan kan man också köpa till roliga kläder och annat för sina karaktärer. När man skapar mobilspel är det viktigt att titta på alternativa inkomstkällor då man inte kan ta lika mycket betalt som för ett PC-spel eller ett konsolspel, säger Ingrid Fridesjö.

undefined
Ingrid Fridesjö och Maya Umar. I bakgrunden Ferren Bestari.

Det finns en hållbarhetstanke bakom Bumi, berättar Maya Umar:

– Vi är väldigt intresserade av miljö och gröna frågor, och i Malaysia, till exempel, sopsorterar man inte. En av anledningarna till att vi släpper spelet där först är för att det i Sydostasien finns ett stort intresse av kreativa sätt att lära sig om miljön. Då kan man använda vårt spel som ett verktyg för att lära sig om miljö på ett kul sätt.

2031 kommer Sverige sakna minst 25 000 spelutvecklare, enligt en rapport från Dataspelsbranschen. Det är en bransch på frammarsch, svenskutvecklade dataspel står för fyra procent av den svenska tjänsteexporten.

Men kvinnorna är få:   

– Det finns inte så många kvinnor i branschen, i Sverige är det mindre än 20 procent. Vi skulle gärna bli fler, säger Ingrid Fridesjö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!