Luleåföretag går starkt i öst

LULEÅ. Luleåföretaget Vendito International AB satsar ute i den stora vida världen med sin marknadssajt Vendito.

Luleå2008-06-27 06:00
Vendito, som påminner om den i Sverige så framgångsrika Blocket, har som affärsidé att etablera sig i länder där internetanvändandet fortfarande är relativt sett ganska lågt, men är på stark uppgång.
Luleåbon Jerry Eriksson fick 2005 idén till Vendito och började då med hjälp av två barndomskamrater att utveckla den tekniska plattformen.
Öststaterna
Hösten 2007 kom Luleåföretagaren Peter Näslund in i bolaget och en internationell lansering påbörjades. För närvarande finns Vendito inregistrerad i 56 länder och man har kommit igång i ett tiotal länder.
- Starkast går några av våra sajter i öststaterna, bland annat Ryssland och Ukraina. Där har vi på väldigt kort tid fått ett starkt fotfäste. På bara några månader har vi redan ca 150 000 annonser på våra portaler i dessa länder.
- Dessutom är ju Ryssland en enorm marknad med kraftigt stigande internetanvändande. Som jämförelse kan nämnas att i Sverige finns nio miljoner invånare och ca sex milj internetanvändare. I Ryssland finns 141 milj invånare men "endast" 25 miljoner internetanvändare, säger Peter Näslund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!