”Det tog fart under pandemin med svarttaxi och har bara vuxit sedan dess”. Orden är Mikael Hjorths, han driver bland annat Luleå taxi och fick nyligen besök av två taxichaufförer han känner sedan länge men som inte jobbar hos honom.
– De är anställda hos taxiföretagare där de får betalt per körning. Provision helt enkelt, på inkört belopp. Varje körning är därför viktig få in. När de nu i flera års tid sett kunder välja svarttaxi före dem fick de till slut nog, berättar han.
De två förarna har nu ägnat några helger åt att åka svarttaxi och på så vis samla in bevis. Det är inte olagligt att åka svarttaxi, däremot att köra.
– Oftast startar det hela på Facebook i exempelvis gruppen ”Vem kör ikväll?”. Den gruppen har i dag 11 400 medlemmar, så kunder finns det gott om, konstaterar Hjorth.
Förarna har i sin polisanmälan samlat foton och information från sina resor med olika svarttaxibilar i Luleå. Det är bekräftelser via sms, det är foton av bilar och registreringsskyltar och det är skärmdumpar av exempelvis swishbetalningar. Sms och swish går oftast till förarens telefon, på så vis röjs personens identitet.
Femton svarttaxiförare finns nu kartlagda och inlagda i polisanmälan.
– Fram till nu har det bara utfärdats böter till de som kör svarttaxi. De har dömts för otillåten taxitrafik, fått ett par tusen i böter, betalat av dem med ett kvällspass i svarttaxin och sedan fortsatt igen. Det måste bli ändring på det, för de här förarna gör att vi inte konkurrerar på lika villkor.
En stor summa pengar försvinner dagligen ur registrerade taxibilars kassor i och med svarttaxibilarnas existens.
– Kör man på provision behöver man få in runt 5000 kronor per kväll, nu får de kanske bara ihop 1500–2500 kronor för att svarttaxi kör runt folk. Det är klart förarna som kör registrerade taxibilar ledsnar och vill sätta ner foten, säger Hjorth.
Svenska taxiförbundet har lämnat in en skrivelse till infrastrukturminister Andreas Carlsson om att straffen när svarttaxiverksamhet upptäcks bör höjas. Idag utfärdas böter, men taxiförbundet vill även att fängelse ska finnas på straffskalan om överträdelsen är grov och/eller regelbunden. De vill även att ansvaret ska gälla även den som medverkar till, eller beställer, svarttaxi.
Hjorth hade gärna sett att man även skulle förlora körkort och fordon.
– Man ska ha förverkat sin chans till körkort och fordon så att man inte kan bedriva den här verksamheten.
Han hoppas nu att Skatteverket håller vad de lovat Svenska taxiförbundet – att de ska gå till botten med svarttaxiproblemen.
– Vi har två aktuella fall just nu i Sverige. Ett i Västerbotten där en svarttaxiförare blev skönstaxerad och nu tvingas betala tillbaka 300 000 kronor. Det ska bli intressant se vad Skatteverket säger när de synar de 15 som nu är polisanmälda här i Luleå.
Förundersökningsledare Fredrik Hansson bekräftar att polisanmälan kommit in, men att sekretess råder.
– Vi har fått in anmälan, ja. Mer kan jag inte säga på grund av förundersökningssekretessen, säger Hansson.
De två förare som polisanmälde vill inte framträda i media, än. Men om anmälan leder till åtal kommer de vittna, berättar Mikael Hjorth.
– Det här är det största fall som någonsin prövats i Sverige, med så många svarttaxis inblandade. Förarna som polisanmälde säger att de kommer fortsätta åka, dokumentera och anmäla tills alla som pysslar med olovlig verksamhet fått sina inbetalningskort från Skatteverket.