Luleåbutikens utmaning: Nå de trendkänsliga ungdomarna

Butiken Pentik i Luleå har nu nått en högre omsättning än före coronapandemin, men utmaningarna är ändå stora. De måste nå en yngre målgrupp – de framtida kunderna.

Annika Olssons utmaning är att nå de trendkänsliga unga.

Annika Olssons utmaning är att nå de trendkänsliga unga.

Foto: Reino Jillker

Luleå2021-09-26 19:00

– Vi kämpar för att få in de yngre kunderna. De kunder som är vår framtid, men de är mer trendkänsliga och vill ha något som alla känner till. Är man mer mogen så är man kanske mer open-minded och går inte bara på det som är hetast och det senaste, säger Annika Olsson, innehavare av butiken Pentik vid Köpmantorget i Luleå.

Annika Olsson är den som innehar Sveriges enda Pentikbutik. Till våren har hon haft butiken i 20 år. 

– Jag kom i kontakt med Pentiks produkter när jag träffat min karl och såg vad han hade hemma i sina skåp. Det som han fått av sina släktingar i Finland. 

undefined
Annika Olsson uppskattar kontakterna med kunderna och att ge dem råd och inspiration för att inreda hemmen.

Senare satt hon och sökte efter Pentik i Sverige och såg att de inte hade några butiker här, så hon skrev ett brev till dem och föreslog att hon kunde öppna en butik i Luleå.

– Jag fick ett julkort från dem. Sedan kom de hit i januari och besökte mig. De tyckte jag skulle bli en bra Pentik-girl, som de sa, berättar Annika Olsson.

Hon har lång erfarenhet från handel. Som 18-åring började hon inom livsmedelshandeln. En bransch som då såg annorlunda ut och som skulle påverka henne mycket.

– Det var trevligt på den tiden, men med tiden blev det sämre då det blev mindre och mindre service. Det var det som gjorde att jag ville göra något annat.

undefined
I snart 20 år har Annika Olsson haft butiken.

Så hon öppnade butiken. Först i Smedjan innan hon flyttade till Köpmantorget.

Coronapandemin slog hårt mot handeln och Annika Olssons butik var inget undantag.

– Man tänkte lite på om det i framtiden kommer att finnas butiker. Kommer handeln att överleva, eller vänder det och man kommer att uppskatta de fysiska butikerna. Jag tror ändå att det i framtiden kommer att finnas fysiska butiker för man får så mycket mer i en fysisk butik jämfört med en webbutik. Det är då man upptäcker något annat. I en webbutik köper du en specifik sak, säger hon.

Sedan i somras ser hon en ökad aktivitet och fler kunder i butiken. Många hemvändare har besökt butiken, likaså kunder som inte besökt butiken på flera år, så omsättningen har ökat och är högre än den var före pandemin. 

– Vi märker stor skillnad eftersom vi är stora på presenter. De ska hälsa på någon och behöver en present.  Under nästan hela förra året sålde vi knappt några middagspresenter alls, men nu har det ökat jättemycket. Jag märker också att många av mina kunder tar med sig sina bekanta för att visa butiken då jag har den enda Pentikbutiken i Sverige, säger Annika Olsson.

undefined
Färg och form präglar butikens produkter.

Nu hoppas hon att beslutsfattarna än mer ska stödja centrumhandeln så den kan utvecklas.

– Jag tycker man ska få tillåtelse för mer aktiviteter och att det inte ska vara så mycket förbud. Visst är Luleå en stor stad men jag tycker man ska ta idéer från mindre städer för att få det mer levande. Ta till exempel torghandeln som folk älskar. Låt folk få hitta på mer, att flytta ut på gatorna och kanske få ha eldar för att få en levande känsla. 

Trots svåra utmaningar ser hon ljust på framtiden.

– I Finland är Pentik trendigt även bland de yngre som nu bygger bo. Vi börjar få fler av dem även här och det är roligt. Jag börjar bli bättre på social medier och har lagt mer stories på Instagram. Jag har en dotter som har ganska många följare och så har det varit en del yngre här som gjort lite reklam för oss, men det är svårt att nå dem då jag bara har en fysisk butik säger Annika Olsson.

undefined
Annika Olsson fick höra att hon var bra på inredning. På den vägen är det.
Fakta

Pentik i Luleå öppnade 2002.

Omsättning 2020: 5,5 miljoner kronor.

Annika Olssons butik är den enda Pentikbutiken i Sverige sedan Pentik själva lagt ner sina egna butiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!