Trafikverket presenterade i måndags sin utredning av hur Norrbotniabanan ska dras in till Luleå. Utredningen visar att det västliga alternativet är både billigast och säkrast. Järnvägen ska i så fall vika av vid Gäddvik och sedan går via Karlsvik och Notviken in mot Luleå. På Trafikverkets kartor är en ungefärlig "korridor" där järnvägen ska gå utmärkt.
Mats Pettersson i Södra Gäddvik är övertygad om att han och hans grannar kommer att påverkas.
– Det ligger ett gårdsställe här som har gått i arv i 500 år. Det är ju synd att det ska splittras sönder, säger han.
Men för egen del oroar han sig inte.
– Man lär ändå aldrig få uppleva det, det är så långt in i framtiden.
Johan Henriksson bor med sin familj i en Norrbottensgård i Norra Gäddvik mellan E4 och gamla vägen. Även han tror att han kommer att bli berörd.
– Men jag vet ju inte på vilket sätt eftersom man inte vet var exakt den ska dras.
Han är i nuläget inte orolig för att hans hus ska bli inlöst.
– Nej, det ligger en bit ifrån E4:n.
Vad tycker du om att det ska gå järnväg här?
– Man kan inte styra över det. Det kan ju också bli bra för oss om det blir ett bullerplank eller andra åtgärder som på samma gång dämpar bullret mot E4:n, för den hör vi idag.
Generellt är han positiv till att Norrbotniabanan byggs.
– Men det är klart, naturen och landskapsbilden förändras och det gäller inte bara här. Det kommer till exempel att bli ytterligare en bro över älven och det är kanske inte så snyggt. Men ska man ha fungerande tåg så måste man ge efter på sådant.
Hans fundering är om tåg- och bilbron kan byggas ihop, det hade varit det bästa, menar han.
De som hade varit hotade med den östliga dragningen men som slipper både inverkan på naturen och inlösen av hus om Trafikverket väljer den västliga dragningen är alla stugägare i Hamnholmen. Jörgen Boman är en av dem.
– Det västliga alternativet är väl den mest logiska lösningen, säger han och syftar på att Norrbotniabanan i det alternativet kommer att passera kombiterminalen i Gammelstad.
– Det är en knytpunkt, du har flera stora transportbolag som ligger där och som transporterar med järnväg.
Hade din stuga blivit påverkad med den östliga dragningen?
– Jag tror det, men jag har inte lagt så mycket energi på att tänka på det.
Han har ägt sin stuga i Hamnholmen sedan 2016.
– Visst hade det varit tråkigt för de som har stugor här, det är ju vårt drömställe, men var man än gör något är det någon som blir drabbad. Om det hade varit den bästa lösningen får man väl inte vara egoistisk, utan acceptera det och lita på projektörernas omdöme.
Att skära av vattnet med en bro som hindrar skärgårdstrafiken tycker han däremot är en riktigt dålig idé.
– Ska du ha broöppning varenda gång en båt passerar ut i skärgården bara för att man ska kunna åka tåg till flyget? Det tycker jag hade varit en våldtäkt mot vår fina skärgård.
Några som är odelat positiva är kunderna utanför matvarubutiken i Antnäs, där Luleå kommun har föreslagit att det ska bli en järnvägsstation.
– Jag har en flicka i Stockholm, så då kan man stiga på här, det vore jäkla bra. Visst tusan ska vi ha en järnvägsstation i Antnäs, det är säkert flera som vill åka, säger Erhard Ek.
– Det låter som en jättebra idé, säger Allan Sundström.
– Helt perfekt, säger Gunilla Näslund från grannbyn Alvik.
Pia Åman som jobbar i butiken bor också i Alvik.
– Det blir en möjlighet för oss att lättare ta oss in och till stan. Så det skulle verkligen vara positivt.