Lars Lee-Pettersson och polaren Anders från Luleå är två av fem i ett kompisgäng som tillsammans skapat Instagramkontot Toppenjakt. Med bland annat tv-profilen och programledaren Kalle Zackari Wahlström driver man utöver sociala medierkontot en podcast och en youtubekanal där fokus är på jaktlivet.
– Inom en stereotypisk och bakåtsträvande kultur som det finns inom jakt vill vi visa en annan sida av det. Jag tror att vi faktiskt kanske är omtyckta för att vi visar så mycket annat än just jakt. Manlig vänskap, känslor, livspussel, barn, ja men hur livet faktiskt är. Och också när det gäller jakten. Vi sitter inte på dyra herrgårdar i tweedkavajer utan vi är skitiga, hungriga och vabbar med barn. Vi visar det avskalat och när det går dåligt också.
Medlemmarna i kompisgänget är utspridda över Sverige, men man ses trots allt med jämna mellanrum.
– Dels träffas vi som vänner, men sen har vi alltid några heliga jakter.
I augusti gjorde delar av gänget en resa till Norge för att jaga vildren, en resa som också blivit film. I januari blir målen flygkunniga.
– Vi har en stående toppfågeljakt där vi badar isvak, bastar, lagar käk och jagar.
Toppenjakt har börjat göra sig ett namn inom jaktvärlden på relativt kort tid. I cirka två år har de gjort sin podcast. I höstas blev det bland annat en liveinspelning på en mässa.
Hur stor är podden i jaktvärlden?
– Den är nog ganska stor. Jag ska inte ge mig på data, vi håller på att sammanställa statistik, men av det vi ser står den sig väldigt högt.
Det är också på grund av den växande följarskaran som man förra året startade upp sin första insamlingsbössa till Musikhjälpen.
– Sveriges då, enligt de själva, största jaktkanal på Youtube och Instagram utmanade oss. Den som drar in mest pengar i sin bössa är skyldig de andra ett pris. Vi hoppade på och så gissade vi lite vad vi skulle dra in och då gissade en av oss på 5 000 kronor. Det slutade med att vi drog in över 500 000 kronor.
Under onsdagsförmiddagen är Toppenjakts insamlingsbössa den som dragit in sjätte mest pengar hittills och börjar sakta närma sig 150 000 kronor. I år är bössan inte någon del av en tävling, men tävlingen i sig var aldrig viktigast poängterar Lars Lee-Pettersson.
– Alla vi fem har två barn eller fler, och att bössan i år bidrar till att barn i världen inte ska behöva slavarbeta känns som en stor och bra grej att engagera sig i. Drar vi ihop fem kronor så är det fortfarande fem kronor till barn i världen som behöver det, och drar vi ihop 249 000 så är det fortfarande pengar som går till barn i världen som behöver det mer än oss.
Han tror att succén bakom deras insamling ligger i ett stort eget engagemang på sociala medier där man delar länkar och har lockat sponsorer som skänker prylar för en utlottning.
– Sen ska vi inte sticka under stol med att Kalle Zackari är ett stort namn som delar bössan på sina plattformar.
Det finns ju även andra kända personer som engagerar sig som inte når de siffrorna. Är det så att jaktfolk är lite extra generösa?
– Det vill jag hoppas! Det är kanske lite så att folk har förutfattade meningar om jaktmänniskor. Att vi brinner för sådana här grejer också, gör kanske att kontrasten blir större och att folk skänker då.