Tusentals turister och lokalbor på Rhodos tvingades under lördagen evakuera undan de omfattande bränderna på öns sydöstra delar. Mitt bland dem befann sig Sofia Ekström från Luleå med sina två barn.
– Vi var på utflykt i bergen och hade inte en aning om skogsbränderna, säger hon.
När de kom tillbaka till bussen för att återvända till hotellet så började hon ana att något var fel. Bussen körde dem inte ända fram utan släppte av dem på en busstation.
– Vi försökte ta en taxi men alla skakade på huvudet. Till sist var det någon som pratade engelska som berättade att vägarna var avspärrade på grund av bränderna, säger Sofia Ekström.
Hon skickade sms till resebyrån Tui som inte hade någon mer information att ge än att hon skulle stanna på platsen.
– Så där satt vi i sex timmar med nio procent på telefonen och utan möjlighet att ta oss vidare, säger hon.
Bussarna och taxibilarna återvände tillsammans med militärfordon in i brandområdet för att evakuera folk.
– Från början var det vi och kanske sju par till, men till slut var det knökfullt med folk.
Hur har barnen hanterat det hela?
– Ändå ganska bra. De har frågan om röken kommer hit eller så, sen när de hör helikoptrar eller ser militärbilar frågar de såklart.
Hon tänkte att det var bäst att sitta still i båten och till sist togs de från busstationen till ett räddningscenter som upprättats.
– Men där var det kolsvart och ingen ström så vi blev skeppade till någon stor gympasal där det var fullkomligt kaos.
Då vakade försynen över Sofia Ekström och barnen för en ortsbo tog kontakt och erbjöd dem husrum.
– Det var en lokal farbror som såg oss och erbjöds oss boende, så vi har det nog bra jämfört med många andra, säger hon.
Hon är tacksam till generositeten hos farbrorn som barmhärtigade sig men också hos lokalbefolkningen i stort.
– Vi har fått gå på mataffären och hämta sånt vi behöver.
Alla kläder och deras pass är nämligen kvar på hotellet i det brandhärjade området.
– De säger att allt på hotellet är rökskadat men att vi kanske kan få hämta sakerna där inom 2-3 dagar. Vi får väl se, säger Sofia Ekström och fortsätter:
– Det finns säkert de som har det värre, gamla och sjuka som är utan sina mediciner. Vi har ändå mat, dusch och allt.
Sofia Ekström är besviken på hur resebyrån Tui har informerat – eller snarare inte informerat om situationen.
– Vi får inte veta någonting, det står i olika Facebook-grupper att de informerar oss eftersom. Men vi får smsa och får tafatta svar som att vi ska stanna där vi är.
Hon är förvånad och besviken hur dålig koll resebyrån verkar ha.
– Man tänker ändå att skulle något hända så har vi bokat med ett stort bolag, de kommer ha stenkoll på situationen. Men så är det inte och det verkar vara lika för andra turister från alla olika länder.
Tui:s kommunikationschef Adam Györki säger att de försökt så gott de kunnat att skicka ut information men att det varit svårt då strömmen legat nere samt internet och telefonlinjer varit under högt tryck.
– Men det har varit svårt för oss att kommunicera, det kan vi säga. Det har varit en tuff evakueringsprocess., säger han.
För de som saknar pass eller resehandlingar så ska ett center upprättas på Rhodos flygplats inom kort för att hjälpa de som ska resa hem.