Luleå storsatsar på Austin

Luleå kommun har hittills satsat 1,1 miljon på samarbetet med Austin i USA. Effekterna på jobb och tillväxt syns tidigast om tre år, tror kommunalrådet Niklas Nordström (S).

BRUNCH. Ett av inslagen i Luleås satsning på att medverka på South by Southwest-festivalen var att anordna en brunch i Austin. Där spelade The Magnettes.?

BRUNCH. Ett av inslagen i Luleås satsning på att medverka på South by Southwest-festivalen var att anordna en brunch i Austin. Där spelade The Magnettes.?

Foto: Amanda Karlsson

LULEÅ2015-03-18 16:24

Just nu är ett 40-tal personer på plats i Austin, huvudstad i delstaten Texas. De är där för att medverka på festivalen och konferensen South by Southwest, SxSW.

Ett av målen med resan är att lära sig mer, enligt Niklas Nordström.

– Det är sannolikt den intressantaste mässan när du ska ta del av vad som händer med digitaliseringen av samhället, säger han.

Dessutom hoppas kommunen att det ska bli affärer och investeringar mellan företag i Luleå och Austin.

– De som är på mässan nosar upp företag att samarbeta med, säger Nordström.

SxSW var från början en musikfestival, men de senaste åren har den växt till att omfatta även film och interaktiva medier.

De företagare som åkt från Luleå arbetar till största delen inom IT, kommunikation och marknadsföring. Kommunen står inte för deras medverkan.

– De vi har hjälpt ekonomiskt är The Magnettes, deras resa har vi finansierat, säger Niklas Nordström.

Bandet The Magnettes, som får stöd av BD pop, spelade på festivalen. Utöver dem har Luleå kommun en delegation på plats. Även universitetet är där.

Sedan samarbetsavtalet mellan Luleå och Austin tecknades i augusti 2014 har politikerna fattat beslut om att satsa sammanlagt 1,1 miljoner på olika projekt, kopplade till avtalet.

Förutom resan till SxSW så handlar det om ismusiksevenemang, till exempel Cities of Songs, där musiker från Luleå och Austin spelade i iskonserthallen.

Konserten, där Bob Dylan-gitarristen Charlie Sexton medverkade, uppmärksammades i Wall Street Journal, något som Nordström är väldigt nöjd med.

– Samarbetet med Austin är den plog vi använder, men egentligen är det här en internationell satsning.

Luleå kommun ska utvärdera investeringen löpande. PR-mässigt går det redan bra, anser Nordström och när det gäller The Magnettes kommer man snart att kunna se om de får fler spelningar, eller viktiga kontakter.

Men effekter inom företagande och jobb kommer inte synas förrän tidigast om tre år.

– Det måste vi ha tålamod med. Det kommer att ta längre tid för företagen och universitetet att landa samarbeten, säger han.

Hela satsningen sker för att utveckla Luleå.

– Vi har en stark bas med industrin. Den är vi stolta över. Men de nya jobben kommer i andra sektorer. En del är det vi förenklat kallar de kreativa näringarna, säger Niklas Nordström.

Just nu finns inga nya kommunala medel avsatta för samarbetet.

FAKTA Luleå-Austin

Så här har Luleå kommun satsat på samarbetet.

250 000 till resor, logi och huvudpartnerskap under namnet Luleå@SxSW.

314 000 till en workshop med musiker från Austin och Luleå, som ledde fram till konserten i iskonserthallen.

350 000 till ett projekt där Ice Music sänder konserter, gör talkshows och nyhetsprogram från iskonserthallen till festivalen SxSW.

163 000 till marknadsföringskostnader för att göra PR för konserten i iskonserthallen.

Satsningen på iskonserthallen är inte bara en del i Austinsamarbetet. Den ska vara ett sätt att få internationell uppmärksamhet.

Några nya investeringar är inte planerade i nuläget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om