Luleå och Piteå eniga om Norrbotnia- banans dragning

Dubbelspår, dragning förbi Luleå flygplats, begränsat antal hållplatser. Så ser kravet ut från kommunledningarna i Piteå och Luleå när det gäller Norrbotniabanans sträckning mellan kommunerna.

LULEÅ2010-12-11 06:00

- Vi är helt eniga om tagen när det gäller denna viktiga framtidssatsning, säger Luleås kommunalråd Karl Petersen.

Gemensamt svar
Piteå och Luleå har valt att skriva ihop ett gemensamt svar på den järnvägsutredning som Trafikverket tagit fram och som gäller för sträckan Piteå-Luleå (Södra Gäddvik). Och när det gäller sträckning avfärdas bestämt ett antal västliga alternativ.

"Vi förordar en sträckning så nära E 4 som möjligt", skriver kommunerna och förordar att det öppnas upp för på- och avstigning i Antnäs, Rosvik och Norrfjärden.

Samtidigt föreslås att det byggs ytterligare stationer och hållplatser för lokaltågstrafik.

Dubbelspårig
- När vi väl har Norrbotniabanan på plats så, kommer hela regionen att bli ett enda arbetsmarknadsområde. Då är det läge för att det också finns lokaltåg mellan Piteå-Luleå-Boden, säger Karl Petersen.

Dessutom propageras i svaret till Trafikverket att Norrbotniabanan blir dubbelspårig.

"Även om planeringen i dag utgår från en enkelspårig järnväg måste förutsättningarna finnas för att man i framtiden kan bygga ut sträckan till dubbelspår när trafiken så kräver" .

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om