Nu är det klart att Luleå lokaltrafik räddas kvar i kommunal ägo i ytterligare fem år. Kommun-
fullmäktige fattade under måndagen beslutet att sluta ett nytt avtal med Luleå lokaltrafik AB, LLT, angående driften av trafiken i kommunen.
Enligt den nya lagstiftningen ska all busstrafik samlas under en huvudman, i Norrbotten under landstinget. Men eftersom Luleå kommun nu i all hast slutit ett nytt avtal så måste det löpa ut innan den nya lagstiftningen börjar gälla.
Stort svek
Partierna i fullmäktige är eniga i det nya beslutet. Men inom moderaterna finns en spricka. Mattias Karlsson (M), tillika landstingspolitiker, menar att det nya avtalet innebär ett stort svek.
- Det är ett av de mer osolidariska beslut som tagits i denna församling, säger han.
- Tänk på de övriga parterna som leva med detta i fem år framöver.
Mattias Karlsson menar att det vore nyttigt att konkurrensutsätta LLT, men att detta nu förstörs.
- Detta är bara ett sätt att motverka lagstiftarens syfte, säger han.
Men han få inte ens medhåll av sina egna partikamrater i kommunfullmäktige.
- Detta är inte partigruppens linje. Mattias Karlsson är en frifräsare i detta, säger Anders Josefsson, gruppledare för moderaterna.
Även om han menar att det kommunala bolaget borde säljas så är inte tiden kommen än.
- Bolaget kan lättare avyttras om ett avtal fattas, säger Anders Josefsson.
Kommunalrådet Karl Petersen (S) tycker det är skönt att avtalet nu är slutet.
- Vi tänker inte lämna ifrån oss LLT frivilligt, säger han.
- Tänk om vi helt plötsligt skulle stå med 50 bussar men utan avtal. Vi går nu in i en ny situation och vi gör inte detta för att vara osolidariska mot landstinget.