Kommunalrådet Niklas Nordström (S) vill inte ta i frågan med Shorelink. Han hänvisar istället till det nya bolaget.
– Det här är inte en fråga för Luleå kommun. Det här är en operativ fråga som hanteras av Luleå hamn. Allting måste riktas till dem som ska sköta upphandlingen, säger han.
Niklas Nordström vill inte heller kännas vid förslaget på en övergångperiod på fyra år för Shorelink.
– Det där får hamnbolaget ta. Jag vet inte vad de har för relationer, säger han.
Birgitta Ahlqvist (S), styrelseordförande i det nya hamnbolaget, menar att det är upp till Shorelink att ta hand om sina anställda.
– Vi gör en upphandling på all verksamhet i Victoriahamnen och vet ännu inte vem som får den, säger hon och uppger att hon känner till något förslag om övergångsperiod med Shorelink.
Susanne Jangdal, vd Shorelink, menar att kommunen och hamnen stängt av all kommunikation med bolaget. Enligt Jangdal har Shorelink i samtal med Yvonne Stålnacke och Niklas Nordström lagt ett förslag om en övergångsperiod på sex år för att bolaget ska kunna ta hand om personal och kunder i hamnen. Kommunalråden ska då ha återkommit med ett bud på fyra år som bolaget tackade ja till.
– Vi återkom och accepterade deras förslag på lösning dagen efter. Men då ville de inte det längre. De ville inte kännas vid det, säger hon.
Detsamma gäller uppsägningarna av bolaget arrendeavtal.
– Vi har begärt möten på fler håll i Luleå kommun och i Luleå hamn. Men de hänvisar bara till sin advokatbyrå. Vi tycker det är tråkigt. Dialog brukar vara den bästa vägen framåt.