Om ni läst NSD den senaste tiden har det knappast gått att missa att det råder viss oro inom Luleå Hockey. Det handlar om en infekterad schism mellan fans och klubbledning kring vilket märke som egentligen ska användas på a-lagets matchtröjor.
Problemet: Det nya björnmärket som infördes inför fjolårssäsongen.
- Förankringsprocessen mot fansen - och medlemmarna över huvud taget - blev fel från början. Det är jag den förste att be om ursäkt för, säger klubbdirektören Peter Jidström.
Medan den nya björnmärket har fått ta plats på matchtröjor och en egen linje souvenirer så har föreningen i stort behållt det välkända björnmärket från säsongen 1993/1994 på sitt representationsmaterial. Jidström vill klargöra att ett byte av det övergripande klubbmärket, att ersätta allt material som redan existerar, skulle innebära en kostnad på flera miljoner.
- Att byta logotype, som ska genomsyra hela föreningen, innebär en oerhörd kostnad. Vi pratar om nya digital-loggor, allt som visas på mediakuben, visitkort, pappersprodukter, tröjor, allting.
"Väldigt viktig att behålla"
Dessutom skulle en återgång till stålmannenmärket innebära en totalbrytning med det som av många bedömare ses som den bästa matchinramningen i elitserien, vilket helt enkelt inte låter sig göras, enligt Jidström.
- Vi är helt enkelt för förknippade med björnen nu, det har blivit ett ganska tungt varumärke med björngapet som spelarna kommer in genom och andra saker. Jag har full respekt för vad fansen tycker men vi måste också se till vad som är bäst för föreningen.
Jidström har följt NSD:s rapportering och webbomröstning kring frågan med stort intresse.
- Omröstningen kan man naturligtvis tolka på flera sätt. Men jag tycker att den här dialogen som ni faktiskt varit med och dragit igång har varit oerhört bra och lärorik.
På vilket sätt?
- Vi på kontoret har lärt oss att dels måste förankringsprocesserna bli bättre, dels måste vi bli bättre på att bevara själen i föreningen. Just den är väldigt, väldigt viktig att behålla.
Att Luleå Hockeys fans också vill behålla den själen är ingen hemlighet.
De motioner som fansen lämnat in till det kommande årsmötet är ett tydligt tecken på det, men det kan också leda till grupperingar och öppna stridigheter på årsmötet. Det vill inte Peter Jidström uppleva.
- Det vore jäkligt olyckligt om det bildas olika fraktioner på stämman, om vi kommer till en situation där det tas förhastade beslut.
Erkänner sitt misstag
För att undvika heta känslor och omstridda omröstningar - och för att han faktiskt erkänner att föreningen gjort fel och i stora drag håller med fansen i deras kritik - säger sig nu Peter Jidström vara beredd att kompromissa med de medlemmar som dels känner sig överkörda, dels vill se en större kontaktyta med klubbens historia.
- Jag personligen, som klubbdirektör för Luleå Hockey, ser att det finns många vägar att gå för att ta tillbaka lite av det gamla.
Några av Jidströms idéer ser ni i faktarutan här bredvid - och klubbdirektören är också noggrann med att poängtera att han och fansen i stort sett vill samma saker, även om det blev fel från början.
- Vi ska lyfta fram traditionen, vi ska lyfta fram själen i klubben. Hur vi ska göra det vill jag sätta mig ner och diskutera med fansen så snart som möjligt.
Innan årsmötet, antar jag?
- Mitt personliga drömscenario är att alla drar tillbaka sina motioner och sätter sig ner och pratar istället. Men det säger jag inte för att undvika bråk - jag säger det för att jag faktiskt inser att fansen har rätt i mycket av den kritik som de framför. Jag vill ha en konstruktiv dialog, det har vi haft tidigare och vi ska ha det i fortsättningen också.