H2 Green Steel kan nära fördubbla Luleå hamns volymer

H2 Green Steels planerade etablering av ett fossilfritt stålverk i Boden kommer att få konsekvenser för Luleå hamn, som räknar med en 80-procentig ökning av volymerna.

Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn, ser en nära nog fördubbling av Luleå hamns volymer.

Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn, ser en nära nog fördubbling av Luleå hamns volymer.

Foto: Kurt Engström

Luleå2021-03-03 19:30

– En så här pass stor aktör i hamnen kommer att göra att vi måste se över hela vår verksamhet. Hur hanterar vi våra befintliga kunder och den nya kunden för att få ett så effektivt flöde som möjligt. Om volymer blir så stora som man planerar så är den etableringen nästan en fördubbling av vår kapacitet i hamnen, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn.

H2 Green Steel planerar att börja sin produktion 2024 och då leverera ett, för Luleå hamn, helt nytt godsslag, så kallade stål-coils vilket är färdig plåt i rullar, vilket skiljer sig från de stållimpor, slabs, som SSAB tillverkar.

– Det kommer att krävas investeringar men hur stora är osäkert. Det kan krävas ett nytt ok till en kran eller kanske en helt ny kran, men det vet vi inte ännu, säger Henrik Vuorinen.

Nu pågår planering och projektering av en ny djuphamn i Luleå, projekt Malmporten, där muddringen startar 2023. Projektet som är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, innebär att Luleå hamn, när det är klart, kommer att kunna ta emot de största fartygen som rör sig i Östersjön.

– För H2 Green Steel kommer det förutom de 5 miljoner ton plåt som ska ut, så kommer det även att bli ett par miljoner ton inkommande skrot som de tar tillbaks från deras kunder, plus sannolikt ytterligare tillsatsämnen som också behövs i processen. Det kommer absolut att bli full rulle i hamnen, säger Henrik Vuorinen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!