Luleå hamn på väg mot nytt rekordår

Sjöfartskonjunkturen har växlat snabbt. Efter djupdykningen under 2009 pekar prognosen mot att 2010 blir ett nytt rekordår.- Det är en barometer för den allmänna konjunkturen, säger hamnchef Leif Åberg, Luleå hamn.

Hamnchefen Leif Åberg förväntar sig nya rekordsiffror för skeppningen i Luleå hamn redan under 2010. FOTO: Jan Bergsten

Hamnchefen Leif Åberg förväntar sig nya rekordsiffror för skeppningen i Luleå hamn redan under 2010. FOTO: Jan Bergsten

Foto: Jan Bergsten

LULEÅ2010-01-29 06:00
85 procent av allt gods som passerar Sveriges gränser gör det via landets hamnar. Det är därför upp- och nedgångar i sjöfarten skvallrar om kommande goda och dåliga tider.
I Luleå är det LKAB:s och SSAB:s produktion som påverkar skeppningsstatistiken.
Tidernas rekord i skeppning hade Luleå hamn 1974, då 11 miljoner ton gick över kaj.
Ljusa tider igen
Det näst bästa året genom tiderna blev 2008.
- Då nådde vi nästan nio miljoner ton och allt pekade på att vi skulle nå samma siffra 2009. Men allt gick så fort neråt och prognosen som gjordes i maj 2009 visade på en nedgång med fyra miljoner ton, säger Leif Åberg.
Lågkonjunkturen visade tecken på en vändning redan under slutet av 2009. Då steg ut- och inskeppningen kraftigt.
När Luleå hamn nu gör prognosen för hela 2010 är det åter ljusa tider.
Kan få nya kunder
- Vi bygger prognosen på våra kunders prognoser. LKAB och SSAB rapporterar hög produktion och därför pekar det på att vi 2010 är tillbaka på 2008 års nivå, säger Leif Åberg.
Medan Luleå hamn gör prognos med siffror som pekar på näst bästa skeppningsår genom tiderna, öppnar sig också möjligheter till nya kunder med intressen på Kolahalvön.
Det är i Murmansk-området där nedslitna hamnar måste byggas om och ryssarna behöver andra hamnar för att ta in byggnadsmaterial.
- Vi har rest till Murmansk och ryssarna har varit hit för samtal. Det är ännu i sin linda och Kemi hamn finns också med i bilden. Blir det så att ryssarna väljer Luleå så handlar det om en trafik som kommer att pågå under 15 år, säger Leif Åberg.
Har infrastrukturen
En fråga är hur godset ska fraktas landvägen från Luleå till Ryssland.
Landsvägarna har dålig standard och det finns ännu ingen nära anknytning mellan finska järnvägsnätet och Murmanskbanan.
Luleå hamn har infrastrukturen för att klara trafiken.
- Det mesta kommer i container och vi kommer då att använda Victoriahamnen, säger Leif Åberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om