Hamnen gör nu ett omtag för att säkra investeringarna, meddelar Luleå hamn i ett pressmeddelande på fredagen.
– Det är givetvis ett tråkigt, men nödvändigt, beslut att ta. Vi är trygga med att kunna ta fram andra alternativ för att bygga ut hamnen. Det är en högst prioriterade fråga där vi nu arbetar för att så snabbt som möjligt ta fram handlingsalternativ, säger Daniel Smirat (S), ordförande för Luleå hamn.
Luleå hamns strategiska och centrala roll i industrins omställning har gjort att det ställts höga krav i upphandlingen, som är den stora koncessionsupphandlingen. Projektet Malmporten berörs inte.
Anbudstiden gick ut i maj. Det enda inlämnade anbudet levde inte upp till kraven. Beslutet att avbryta upphandlingen togs av Luleå hamns styrelse.
Vilka är alternativen?
– Det är för tidigt att säga exakt vad som händer. Vi vill analysera situationen i lugn och ro tillsammans med industriaktörerna först, innan vi går vidare, säger Smirat.
Hur stora problem ställer det här till för er?
– Det är klart att det på kort sikt är tråkigt. Vi hade hoppats lösa det via anbudsförfarandet. Men jag är trygg med att det kommer att lösa sig. Det finns ett starkt gemensamt intresse.
Läget är känsligt men Daniel Smirat påpekar att flera anläggningsarbeten för att möta det ökade transportbehovet inom regionen redan pågår.
Det gäller bland annat förberedande markarbeten för den infrastruktur som ska finnas på land, samt anläggning av järnväg till industrier.