Det 70 år gamla företaget i tredje generationen blev förvärvat 1 januari 2022.
– Vår ambition är att växa och finnas överallt i hela Sverige, så nära våra kunder som möjligt, så vi förvärvar tre, fyra glasmästerier per år. Luleå var ett område där vi inte var verksamma tidigare. Vi tittar noga på vilken typ av glasmästeri vi ska köpa och vi tyckte att Luleå glas var ett fint glasmästeri, så det föll sig naturligt, säger Sebastian Wigström, varumärkes- och hållbarhetschef för Ryds Glas.
Utmaningen vid förvärv är alltid att få det förvärvade bolaget att smälta samman med Ryds Glas, berättar han och förklarar att det exempelvis kan handla om att se till att skyltning, offertmappar, certifieringar eller säkerhetstänk stämmer överens med Ryds Glas övriga glasmästerier.
– För oss är det viktigt att när kunden ringer så ska vi kunna allting som har med glasmästeri att göra, oavsett om det handlar om att reparera eller att bygga ett uterum. Vi har en glasjour som man kan ringa till dygnet runt om det är någonting som händer. Vi ska säkerställa kompetensen.
I Luleå är personalen positiv till förvärvet.
– Det är Sveriges största glasmästeri. Det finns ingenting annat än positiva känslor. De är professionella och välorganiserade, hjälpsamma och tillmötesgående. Det känns som att komma in i en familj. Vi som är kollegor i Luleå har pratat om det och alla delar den uppfattningen. Det känns helt rätt, säger Markus Kivijärvi, projektledare för Ryds Glas Luleå, som tidigare arbetade på Luleå Glas.
Personalen ser nu fram emot att fortsätta verksamheten och han tror inte att det sker några större förändringar.
– Vi byter logga och stripar om bilarna, men verksamheten på lokal nivå kommer att bedrivas på ungefär samma premisser som tidigare. Vi har nya affärssystem som vi måste lära oss, men annars är det business as usual. Vi kommer att fortsätta tänka lokalt, hållbart och långsiktigt i vår verksamhet, säger han och tillägger att den största skillnaden blir en positiv förändring.
– Vi får en jätte i ryggen nu och med det följer bredare inköpskanaler. De har stora avtal med aktörer som vi inte samarbetat med tidigare, vilket är en stor fördel.
Ryds glas Luleå väntar nu endast på fasadskylt och dekaler till bilarna.