Etableringen av Facebooks datahallar har inneburit en rejäl fjäder i hatten för Luleås kommunledning med kommunalrådet Karl Petersen i spetsen. Valet av den lilla staden nära polcirkeln har gett eko i världspressen.
Nu ska Luleå få en ännu tydligare Facebookprofil. Det ska ske genom att datajättens logga helt sonika inkorporeras i stadsvapnet.
Planerna har smitts i största hemlighet och från kommunledningen är det i nuläget totalt locket på.
Enligt en källa med insyn i processen tycker man att de handsmidda korslagda nycklarna med anor från 1621 känns omoderna.
– I dag låses många dörrar med taggar och magnetkort. Man vill signalera framtid och framåtanda med en ny symbol.
Är det ingen som ifrågasatt att det handlar om ett kommersiellt företags logga?
– Det finns ingen som ifrågasätter sådant i dag. Ingen vill framstå som bakåtsträvare i dataåldern.
Enligt NSD:s källa har frågan om stadsvapnet smugits in som en bisats i ett beslutsunderlag som ska klubbas igenom vid nästa kommunfullmäktige. Någon politisk strid är inte att vänta då konsensus råder.
Oppositionspolitiker som NSD varit i kontakt med hummar och är förtegna när frågan förs på tal.
Förändringar i stadsvapnet är en rykande het potatis även i Kiruna. Nyligen föreslog en medborgare att den välkända ripan ska ersättas av en kråka.
Röster har även höjts för att ett porträtt av Lars Törnman ska pryda stadsvapnet, men där är något beslut ännu inte fattat.