Luleå blickar framåt
Luleå vässar formen för att bli ännu bättre på besöksnäring och handel. Under förra året ökade omsättningen av besöksnäringen med tre procent jämfört med 2008.- 2009 var ändå ett lågkonjunkturår, säger Elisabeth Ennefors, vd i Visit Luleå.
Jan Gunnarsson hade ögonen på sig under föreläsningen om om värdskap för 400 personer som arbetar inom besöksnäringen.FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
Under onsdagsförmiddagen hade cirka 400 personer från olika områden i besöksnäringen samlats för att lyssna på tankegångar och idéer av föreläsaren Jan Gunnarsson. Det blev en synnerligen uppskattad tvåtimmarssession där deltagarna lämnade före-
läsningen med leende på läpparna.
Viktiga attityder
- Hur ökar man en plats attraktivitetsvärde? Det finns tre saker:
☞ Det måste finnas en infrastruktur som fungerar. Bostäder, skolor och så vidare. ☞ Det måste finnas attraktioner, naturliga eller gjorda. ☞ Människor med kompetens, säger Jan Gunnarsson.
Jan Gunnarsson påtalade också vikten av attityder och hur sådana måste förändras på ett långsiktigt vis.
- Många är otåliga men det kan ta många år att ändra att ändra attityder.
I samband med föreläsningen presenterades också ett pris kallat "Face of Luleå" som har instiftats för att premiera värskap inom besöksnäringen.
Upplevelsemetropol
I april 2009 startades ett utvecklingsprojekt av Visit Luleå kallat "Arena Nöje och Upplevelser".
- Vi ska marknadsföra Luleå som nöjesstad, idrottsstad och upplevelsestad mot privatresemarknaden och utveckla Luleå till norra Sveriges upplevelsemetropol. Det sker också marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten, Nordnorge och norra Finland men också i Mälardalen, säger Renée Lundgren som är projektledare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!