I går blev det klart att SAS får nya storägare. Flygbolagskoncernen Air France-KLM går in i SAS och delar ägandet tillsammans med danska staten och två investmentbolag. Krisande SAS har under lång tid arbetat med en räddningsplan för bolaget.
Journalisten och flyganalytikern Jan Ohlsson tror i en TT-intervju att ägarförändringen kan innebära förändringar för SAS verksamhet i Sverige. Det finns inte längre några svenska ägarintressen i SAS och Jan Ohlsson tror inte att de nya ägarna bryr sig om nostalgiska eller politiska argument för att behålla vissa linjer.
– Allt olönsamt kommer att försvinna, säger han.
Jan Ohlsson lyfter fram linjerna till Umeå och Luleå som två som bör vara lönsamma.
Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå airport, vill inte spekulera i vad de nya SAS-ägarna kan tänkas ta för beslut för Luleås del men hon konstaterar att Luleå står starkt.
– Luleå-Arlanda är Sveriges största inrikeslinje så det är en lönsam linje flera bolag flyger på. Vi hoppas att tillgängligheten fortsatt ska vara god, vi behöver det med tanke på alla investeringar som sker här och en besöksnäring som är bra och utvecklas.
SAS är inte ensam om att flyga till och från Luleå Airport. Norwegian och Ryanair flyger också till Arlanda men SAS är det bolag som trafikerar Luleå Airport mest med sex till åtta avgångar beroende på dag.
– Självklart är SAS en jätteviktig aktör på flygplatsen och bidrar i stor del till vår tillgänglighet så vi hoppas att de ska finnas kvar här och flyga lika mycket som de gör nu. Det är vår förhoppning i alla fall. De är viktiga, precis som Norwegian och Ryanair, säger Ann-Christin Viklund.
Intressant i sammanhanget är att Luleå har en hel del turism från Nederländerna och Frankrike, hemländer för KLM samt Air France. Den årliga skridskotävlingen i Luleå har gett ett uppsving av turister från Nederländerna och i vintras drogs en stor satsning igång med franska turister som flygs in till Luleå för vinterturism.
Jan Ohlsson spekulerar i att det kan komma fler direktlinjer till exempelvis Amsterdam vid sidan av Arlanda i och med KLM:s ägande. I dag flyger Air France-KLM till Amsterdam även från Linköping och Växjö.
– Om det leder till möjligheter med flyglinjer från Nederländerna för skridskoentusiaster eller fransmän som vill komma hit och turista, det skulle absolut vara jätteskoj om det kunde bli verklighet. Vi får se om det finns sådana utvecklingsmöjligheter, säger Ann-Christin Viklund.