– Det är inget unikt. Vi använder alla medel för ökad flygsäkerhet, säger Per Fröberg, pressansvarig vid LFV.
Efter flygolyckan, som kostade fem norska militärer livet, fick Luftfartsverket i uppdrag från regeringen, att i juni 2014 redovisa vilka åtgärder verket vidtar och planerar efter haveriutredningen. Luftfartsverket har nu svarat på regeringens begäran.
I rapporten framgår att LFV:s egen utredning gör i stora drag samma slutsatser som Statens Haverikommision gjorde i sin rapport.
Denna utredning har lett till 26 åtgärder och aktiviteter inom Luftfartsverket – 18 är avslutade och åtta är påbörjade men inte slutförda.
Rutiner, bestämmelser och regler har setts över såväl internt som i samarbeten med exempelvis Försvarsmakten.
Luftfartsverket har med arbetsledning och operativ personal grundligt gått igenom haverikommisionens rapport och det egna åtgärdsprogrammet efter olyckan. Verket har även vidtagit åtgärder vad gäller omhändertagande av egen personal som blir inblandad i incidenter.
I slutet av 2013 beslutades också om en "speciell åtgärd" som det benämns i rapporten till regeringen. LFV har gett ett externt oberoende konsultföretag, MTO Säkerhet, göra en fördjupad analys av Luftfartsverkets säkerhetskultur. MTO står för människa – teknik – organisation och MTO Säkerhet har bland annat analyserat Försvarsmaktens helikopterverksamhet efter ett större antal olyckor med dödlig utgång under början av 2000-talet.
– Transportstyrelsen gör också, på Haverikommisionens initativ, en granskning av vår säkerhetskultur, säger Per Fröberg, LFV.