Det är sedan tidigare känt att bilavgaser kan leda till bland annat cancer och astma. Dagens Nyheter har under veckan tagit del av en studie, ledd av Bertil Forsberg, som visar att det även finns ett samband mellan avgaser och demens. Personer som hade höga avgashalter i sin bostad löpte högre risk att drabbas av demenssjukdomar. Studien är genomförd i Umeå, men Forsberg tycker den är relevant också för Luleå.
– Det här gäller i många svenska städer.
Exakt vilka nivåer av utsläpp som ökar risken för demens är svårt att säga, klart är dock att hälsorisker uppstår även under gränsvärdena.
– Vi ser ingen tydlig gräns för vid vilken nivå som effekterna börjar uppstå, men det är vid halter under gränsvärdet. Slutsatsen är att effekterna tycks uppkomma även vid platser som inte överskrider gränsvärdet.
Här ser Bertil Forsberg en risk att de gränsvärden som ska sätta press på städer att minska utsläpp, istället får motsatt effekt.
– Politiker kan luras att tro att bara vi inte överskrider gränsvärdena så är allt frid och fröjd. Då kan gränsvärdena bli ett problem, att man nöjer sig med för dålig kvalitet, säger Forsberg, som önskar se en halvering av värdena.
Men trots att Forsbergs studie visar på risker även under gränsvärdena, vill Göran Öhman, ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Luleå, skynda långsamt.
– Om man drömmer sig framåt hoppas man ju på en annan energibärare än fossilt bränsle, då får man bort mycket av utsläppen. Men visst, ett sätt att driva utvecklingen framåt är att skärpa reglerna, säger Göran Öhman.
– Det är en fråga om mod hos oss politiker. Man får ta ett litet steg i taget.
Kommunen följer redan en åtgärdsplan för att minska föroreningarna, bland annat görs försök med färre körfält på Sandviksgatan och gratis kollektivtrafik under de kallaste vintermånaderna. Sandviksgatan pekas i denna plan ut som en av de mest trafikerade vägarna i Luleå. Längs gatan bor 383 personer inom 100 meter från en mätplats där gränsvärden överskridits.
Bör folk som bor i sådana områden vara oroliga?
– Det är en aspekt man får väga in när man bestämmer var man ska bo, säger Bertil Forsberg. Det finns ju risker utanför en stad också, om man tvingas bilpendla långa sträckor. Det är ett övervägande man får göra.