LTU-forskning gör bilarna lättare och säkrare

Morgondagens bilar ska bli miljövänligare och lättare – men samtidigt säkrare.Därför har några av världens bästa forskare på området samlats för en tre dagar lång konferens i Luleå.– Utvecklingen går oerhört fort, säger professor Mats Oldenburg vid Luleå tekniska universitet.

Alan Douglas Haigh, EU:S ansvarige för forskning kring kol och stål.

Alan Douglas Haigh, EU:S ansvarige för forskning kring kol och stål.

Foto: Linnéa Bergenudd

Luleå2013-06-10 13:06

Det kallas för presshärdningsteknologi och där ligger LTU i framkant i världen. Det är en teknologi som är perfekt anpassad för bilindustrin.

Mats Oldenburg förklarar:

– Man kom på en teknik som går ut på att man värmer plåt till 900 grader. Vid den temperaturen är plåten väldigt lätt att forma. Sedan kyler man ner den och får en materialomvandling som blir väldigt hård.

I dag består personbilar till ungefär 20 procent av denna teknologi.

Redan nästa generations kommer innehålla nästan 50 procent.

– Det är en oerhört snabb expansion. Drivkraften är hela tiden miljö och säkerhet. Inom kort kommer även bilarnas säkerhetsburar att göras av det här materialet.

Utvecklingen är väldigt avancerad och sker mestadels i simuleringsprogram.

– Innan det första krocktestet är genomfört vet vi att det fungerar. Det skulle bli för dyrt annars, säger professor Oldenburg.

LTU har ett väl utvecklat samarbete med både SSAB och Gestamp Hardtech, som båda levererar till bilindustrin.

– Vi har en ständig feedback emellan oss. De behöver inte invänta färdiga forskningsrapporter innan de kan börja använda våra uppfinningar i den industriella processen, säger Oldenburg.

Att konferensen i Kulturens hus är viktig bevisas av att Gestamp koncernchef, Francisco Riberas, är på plats. Han sitter normalt i Madrid, men är i Luleå delvis för att få en bild av hur samarbetet mellan Gestamp och LTU ser ut.

– Jag vet att samarbetet fungerar väl och att det är av stor betydelse för oss, säger Riberas.

Med på konferensen är även Alan Douglas Haigh, EU:s ansvarige för forskning kring kol och stål.

Det var för övrigt i Sverige som presshärdning uppfanns och industrialiserades. Den första bilmodellen som använde tekniken var 1988 års modell av Saab 9000.

Tack vare LTU:s centrum för högpresterande stål ligger Sverige fortfarande i framkant i världen.

– Men Korea och Tyskland forskar mycket på det här området, så vi måste hela tiden utvecklas, säger Oldenburg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om