LTU-doktor tilldelas stort byggpris

Hans Pétursson, teknisk doktor vid Luleå Tekniska Universitet och stålbrospecialist vid Trafikverket i Borlänge har tilldelats Sigge Thernwalls stora byggpris för 2018.

Hans Pétursson, en av tre vinnare av Sigge Thernwalls stora byggpris 2018.

Hans Pétursson, en av tre vinnare av Sigge Thernwalls stora byggpris 2018.

Foto: Privat

Luleå2018-04-26 22:52

Priset räknas som Sveriges största pris inom byggbranschen och delas ut vartannat år.

– Det är prestigefyllt och roligt att bli uppmärksammad så här, men i mitt dagliga arbete så betyder det inte att jag får en högre lön eller en högre befattning, säger Hans Pétursson.

Han får priset för sitt tillämpade forskningsarbete kring broar med integrerade landfästen. Ett ämne han disputerade på 2015. Just övergången mellan bro och vägbank är ett känsligt och kostsamt område, men genom att gjuta in pålar i brons ändskärmar där pålarna fästs i vägbanken elimineras behovet av både övergångsanordningar, ändstörar och lager. Därmed kan man minska reparationer och underhåll jämfört med andra brotyper. Årstidsväxlingarna medför dock temperaturförändringar och dessa påverkar bland annat hållfastheten.

– Vad jag studerat är hur långa broar man kan bygga med den här tekniken och vad som händer med pålarna eftersom det blir spänningar i dem när de böjs, säger Hans Pétursson.

I motivationen står att läsa att "detta möjliggjorde analys av överensstämmelse mellan beräkningsmodell och verklighet och resultaten från dess mycket framgångsrika fältförsök har vunnit internationell spridning".

Priset som delas ut av Ramboll är på en miljon kronor vilket i år delas mellan tre pristagare.

Så lyder motiveringen:

Hans Pétursson tilldelas Sigge Thernwalls Stora Byggpris 2018 för sitt tillämpade forskningsarbete kring broar med integrerade landfästen.

Han har studerat internationell forskning på detta område och anpassat beräkningsmodeller och metodik efter svenska förhållanden.

Som ett led i arbetet konstruerade han en fyrtio meter lång samverkansbro med integrerade landfästen över Leduån strax söder om Umeå, vilken instrumenterades och följdes upp med avseende på såväl trafik- som temperaturlaster.

Detta möjliggjorde analys av överensstämmelse mellan beräkningsmodell och verklighet och resultaten från dessa mycket framgångsrika fältförsök har vunnit internationell spridning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om