Löwengrip gör miljardsatsning

Isabella Löwengrip startar sitt 13:e aktiebolag och tar upp fajten med håraccessoarer. "Stått sig i alla tider".

Isabella Löwengrip berättade om sin resa i Kulturens hus under NMW i februari i Luleå.

Isabella Löwengrip berättade om sin resa i Kulturens hus under NMW i februari i Luleå.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2018-06-05 10:02

I februari besökte Isabella Löwengrip Norrbottens Media Week, NMW, i Luleå.

Hon har gjort sig känd som bloggaren med över 1,3 miljoner läsare, årets mäktigaste affärskvinna 2018 och en entreprenör som går i bräschen.

Löwengrip, eller Blondinbella som hon blev känd som, blev en av de allra första influencers, egentligen redan före begreppet var myntat.

– Influencer har blivit ett ord man slänger sig med, ibland har det eller ordet bloggare fått en negativ klang. Det här är människor som är extremt duktiga på att kommunicera online. Var tredje tjej under 25 i Sverige hade en blogg är det var som störst. Så är det inte i dag, det kommer med åren bli färre och färre, men samtidigt finns det de som blir större och större. Det här är precis i startfasen av något som kan bli väldigt stort och väldigt viktigt, sa Isabella Löwengrip till Norrbottens Affärer i februari.

Nu kommer hennes nästa storsatsning som hon gör tillsammans med Joachim Lindström, som blev årets unga vd 2017.

I dagarna lanserar hon sitt 13:e aktiebolag, HermineHold.

Det är håraccessoarer som står på agendan.

– Håraccessoarer har stått sig i alla tider. Vi ser budgetvarianter på Glitter och Åhléns, som ofta är gjorda för barn, eller exklusiva hårband från Versace och Gucci för 5 000-6 000 kronor. Det finns ett prisglapp däremellan, säger Isabella Löwengrip till di.se.

Hans företag, Norrköpingsbaserade Ideal of Sweden, har gjort en snabb tillväxtresa med sin satsning på att utveckla den nya generationens mobilplånböcker och mobiltillbehör. 2017 omsatte företaget 167 Mkr, att jämföra med 40 Mkr året dessförinnan och en prognos på 400 Mkr i år.

Ambitionen, enligt de båda, är att inom fem år ta HermineHold till miljardomsättning.

– Vi vill bygga ’nästa Daniel Wellington’ fast för håraccessoarer. De har redan bevisat att det går att bygga ett bolag snabbt med hjälp av sociala medier. Det är lätt att skicka håraccessoarer över hela världen och det finns alla förutsättningar att bygga ett globalt företag. Vi vill inte bara göra en nordisk resa, säger Isabella Löwengrip till di.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!