I oktober upptäcktes det första fallet av vägglöss på Norra Strandgatan 15 och 17 i Luleå. Efter det ökade fallen till sex av totalt 24 lägenheter. I dessa pågår sanering eller har blivit helt sanerade.
Efter det kallades två lushundar in för att gå igenom hela huset. De varit där i veckan och då upptäcktes det att fler lägenheter var drabbade med vägglöss.
– Det är fyra lägenheter till som hundarna har markerat på att det finns löss, där ska vi inleda sanering. Vi har sagt att det är prio på det här, säger fastighetschefen Carl-Axel Sundbaum vid Lulebo.
En av de nya hyresgästerna som fick veta att de hade vägglöss var Michael Lyckhagen och hans familj. Hunden markerade i sovrummet och de fick efteråt veta att lägenheten kommer saneras.
Han är dock kritisk över att det har tagit tid för Lulebo att bli kvitt vägglössen i huset och bristen på information när allt ska ske samt besked om ersättning.
– Det är katastrofalt. De låter de bara fortgå, problemen blir bara större och större. De måste vara tydliga med vad som händer, vad de ska göra och när, säger Lyckhagen.
När de fick beskedet om att lägenheten var drabbad flydde de till ett hotell. Där ska de bo tills vägglössen är borta.
– Jag vill inte att ungarna ska bli bitna av vägglöss. Det är inte trevligt.
Saneringsfirman Nomor, som är inkopplad i ärendet, har meddelat till Lyckhagen att allt i garderoben ska tömmas och kläderna tvättas.
–Jag måste ha gjort det innan de kommer. Lulebo borde ha sett till att lösa det istället för att man ska boka en tid i tvättstugan. Att tömma och tvätta allt kommer ta flera dagar – om jag ens lyckas få en tvättid.
Lulebos Carl-Axel Sundbaum håller dock inte med om kritiken och anser att de har tagit tag i problemen direkt när de uppkommit.
– Jag förstår att det är jobbigt för hyresgästerna. Det går alltid att utvärdera och se om vi gjort något bättre, men när det blev så pass många lägenheter har vi gått in med all insats vi kan göra som Nomor har föreslagit. Vi har beställt allt de har föreslagit.
De drabbade kommer få någon form av ersättning. Praxis är hyresnedsättning, men de kommer även ha individuella diskussioner med hyresgästerna.
– Alla kommer få ersättning och vi följer den praxis som finns. Man ger ersättning när den är sanerad och klar, då vet man hur mycket det har varit och så vidare. Det är svårt att göra det innan.