Lösningen för Rödkallen

Fyrön Rödkallen kan återigen bli tillgänglig för allmänheten. Efter flera års tvist om den förfallna hamnen ska kommunen och Statens fastighetsverk försöka ta fram en lösning.

Foto:

LULEÅ2016-04-25 06:00

För många år sedan var fyrön Rödkallen ett av Luleå skärgårds mest klassiska utflyktsmål. Men sedan två år är ön endast tillgänglig för stugägare i den privata hamnen. Den allmänna hamnen är på väg att rasa ihop. Detta på grund av en segdragen tvist mellan Luleå kommun och Statens fastighetsverk, som äger ön.

När muddringen av hamnen skulle upphandlas 2012 hamnade lägsta budet på 45 miljoner kronor, mycket mer än de 11,5 miljoner kronor som fanns budgeterade. Fastighetesverket skulle där betala 1,1 miljoner kronor, resten skulle Luleå kommun samt EU-pengar bekosta. Ingen av parterna var villiga att skjuta till mer pengar och Statens fastighetsverk avblåste projektet.

Men nu kan en lösning vara i sikte. I maj träffas de båda parterna.

– När anbuden kom in och visade sig vara så dyra gick luften ur det här av någon anledning. Det har inte känts bra, utan vi vill fortfarande göra något åt hamnen, men vi kan inte göra det själva, säger Mattias Jonsson, förvaltare hos Statens fastighetsverk.

Han har tagit fram en ny lösning.

– Jag kände spontant att arbetet verkade väldigt omfattande. Det var mycket gjutning och mycket muddring, behövs verkligen allt det? Man kanske snarare ska ha fritidsbåtstrafik och en möjlighet för en turbåt att sätta in nosen där, säger Mattias Jonsson.

En av anledningarna till att det nu börjar röra sig är också för att länsstyrelsen börjar hota med ett föreläggande om hamnen. Detta efter att stugägare på ön larmat om att den är farlig.

– Frågan är vad Statens fastighetsverk faktiskt är beredda att satsa på Rödkallen. Jag tror ju att det skulle kosta fastighetsverket lika mycket att lägga ner hamnen som att rusta upp den, säger Helén Wiklund Wårell, fritidschef i Luleå kommun.

– De är i den sitsen efter att Länsstyrelsen pekar med ett föreläggande om att de faktiskt måste göra något.

De pengar som kommunen avsatte till en renovering av hamnen användes istället till muddringen av Trollerisundet, när projektet avbröts.

– Vi ska försöka komma fram till en lite skarpare gemensam formulering. Frågan är vad de är villiga att göra och vad de vill att vi ska göra. Frågan som har väckts är att om de renoverar upp hamnen så ska vi ta driftsansvaret. Detta måste vi diskutera så jag kan ta det vidare, säger Helén Wiklund Wårell.

– Sen får politikerna säga hur de känner inför Rödkallen överhuvudtaget.

Fyrön Rödkallen

FAKTA

Heidenstamfyren som byggdes år 1872

Rödkallens fyr förvaltas av Statens fastighetsverk (SFV) och är byggnadsminnesmärkt. Den består av ett stort järntorn som stagats upp av rör, stålbalkar och vajrar efter en konstruktion som kallas för Heidenstamfyr efter konstruktören Gustav von Heidenstam. Fyren byggdes år 1872 och stängdes 1972. I stället placerade man då en fyrkur på lotsutkikstornet som drevs av solceller och inte behövde någon fyrvaktare längre.

Den äldsta delen av Rödkallens hamn byggdes 1922-1925. Den nyare delen stod klar 1972.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om