"Lönsamheten är väldigt skral"

Norrmejeriers avgående vd Bo Rasmussen vill tona ner hotet om nedläggning av mejeriet i Luleå. Nu vill han se en politisk uppbackning av länets bönder, likt den i Finland. Bara förra året tappade företaget 23 av sina mjölkbönder.

Foto: Sanna Eriksson

Luleå2015-02-25 18:40

LULEÅ

Mjölken är het just nu. Och Norrmejeriers avgående vd Bo Rasmussen menar själv, när han presenterade årsredovisningen för 2014, att han aldrig upplevt ett liknande år.

– Det var ett år som började bra med rekordhög ersättning till bönderna och som avslutades med sänkta ersättningar på grund av att marknaden är helt överfull av mjölk- och mejeriprodukter, säger han.

– En sån stor svängning har jag aldrig upplevt på 25 år.

Konsekvensen blev i princip ett nollresultat, med endast 4,7 miljoner kronor i plus. Trots den positiva starten på året så slutade det med att bönderna fått mindre betalt för mjölken, sex öre mindre betalt per kilo än året innan.

Men nu menar Bo Rasmussen att priserna ser ut att vara på väg upp.

– Det kommer även påverka de norrländska bönderna, men om det sen är sex månader framåt eller något annat kan jag inte säga.

På mejeriet i Luleå finns en stor oro över att nästa sparkrav kommer drabba dem. Detta när en ny översyn av verksamheten ska ske, liknande den som gjordes 2010. Redan beslutat är att Norrmejerier under 2015 ska göra sig av med 25 anställda, både i Luleå och Umeå. Samtidigt görs stora investeringar i på mångmiljonbelopp i anläggningarna i Burträsk och Umeå.

– Det här är en översikt som vi gör regelbundet. Vi tittar på hur marknaden ser ut om fyra, fem år. Vilka produkter finns det och vilka förpackningsmaskiner behövs det, säger han.

– Resultatet när vi gjorde det 2010 blev att vi fortsatte ha våra vanliga mjölkförpackningar. Och att det blev at vi fortsatte producera färsk mjölk i både Umeå och Luleå.

Han förnekar bestämt att det skulle finnas ett hot mot Luleåanläggningen.

– Något sådant finns inte. Vi ska utreda den framtida strukturen. Vad vi ska producera var. Och vilka typer av förpackningar och produkter vi ska ha.

Bo Rasmussen lägger över ett stort ansvar på politikerna för att de ska lösa mjölkkrisen.

– Det är bra att det blir fokus på det som är ett problem och det är att lönsamheten är väldigt skral. Politikerna har en del instrument som de kan använda om de vill, säger han.

Han pekar på mjölkböndernas situation i Finland.

– De har en helt annan back up från samhället. Där har man definierat att det är viktigt att man har livsmedelsproduktion i landet. Det gjorde ju inte vår förra regering. och vår nuvarande ska jag väl inte betygsätta än. Vi hoppas det finns en vilja att göra något konkret.

Han går nu ut och uppmanar till att köpa Norrmejeriers produkter.

– Det här är ju för de norrländska bönderna. Vi är ju deras försäljningsorganisation. Pengarna landar hos dem och konsumenterna avgör vad man köper. De som vill hålla nere transportsträckorna och ha ett öppet landskap samt köpa närproducerat, säger han.

Bara under 2014 tappade Norrmejerier 23 bönder som valde att lägga ner verksamheten.

– Varje bonde skapar fem jobb. Om vi har 430 bönder gånger fem så handlar det om 2 000 arbetstillfällen.

Varför drar ni in de 25 tjänsterna?

– Anledningen är en blandning av minskad lönsamhet och att vi tar i bruk en del investeringar. Det kommer bli både tjänstemannatjänster och kollektivtjänster.

Nu pågår tunga investeringar. Påverkas dessa av mjölkkrisen?

– De är beslutade för flera år sedan. Däremot ha vi tittat över de investeringar som inte är beslutade och en del kommer senareläggas. Men de är inte i den storleksordningen.

Norrmejeriers bokslut

Fakta

Resultat: 4,7 miljoner kronor (23,1 miljoner kronor)

Omsättning: 1850 miljoner kronor (1 894 miljoner kronor)

Invägning: 210 miljoner kilo (209 miljoner kilo)

Antalet aktiva mjölkbönder var i december förra året 418 stycken. Det är en minskning med 23 bönder från året innan.

(siffror inom parentes avser 2013)

Norrmejerier, som är en ekonomisk förening ägd av 550 bönder, sysselsätter cirka 480 årsanställda. Bland de största varumärkena finns Västerbottensost, Verum, Gainomax, Fjällfil, Fjällyoghurt och Norrgott.

Källa: Norrmejerier

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om