London tre gånger i veckan flygplatschefens mål

Ett bättre flöde och reguljärflyg till London.Det är två förhoppningar från Susanne Jangdal, flygplatschef i Luleå, under 2010.- Vi hoppas komma i mål det här året, säger hon apropå London-diskussionerna med Norwegian.

Susanne Jangdal, flygplatsche, vill göra flygplatsen till en mötesplats, inte bara en vänthall.

Susanne Jangdal, flygplatsche, vill göra flygplatsen till en mötesplats, inte bara en vänthall.

Foto: Göran Ström

Luleå2010-01-14 06:00
När Jangdal summerar verksamheten för 2009 vid Luleå airport är hon ganska nöjd.
- Det har varit ett bra år på många sätt, även trafikmässigt, säger hon och konstaterar att det för Luleås del blev minus fyra procent. Rikssnittet ligger på tio.
Vände uppåt
I november-december vände det åter uppåt för flyget i Luleå.
- Chartertrafiken är den som stadigt ökar. Ingen flygplats norr om Stockholm har lika många direktförbindelser med utlandet och charter, säger Jangdal som hoppas på än fler resmål.
London står högt på önskelistan.
- Vi har kommit rätt långt i diskussionerna. Men sådant här tar tid. Innan 2010 är slut hoppas jag att vi har direktflyg tre gånger i veckan.
Turkiet i topp
Hon konstaterar också att Turkiet är resmålet nummer ett, med flest charteravgångar. Dessutom många gånger fullbokade.
Det har bidragit till att utrikestrafiken från Luleå ökat med en procent, medan riket i snitt backat tio procent.
Luftfartsverket har i dag 16 flygplatser. Verksamheten i Luleå är lönsam för det affärsdrivande verket.
- Vi omsätter 108 miljoner kronor, säger hon och nämner att samarbete inletts med fyrkantskommunerna samt Kalix för att stärka besöksnäringen.
En flygplats ska inte bara vara en vänthall. Därför har man under året satsat på sådant som kan berika resan - olika former av tjänster som gratis internet samt bilvård på plats.
- Det är kostsamt med infrastruktur. Därför måste vi tjäna pengar på andra delar.
Förutom att vara chef har Jangdal även fått avsätta tid till vigslar. Hon är nämligen en av förrättarna som finns att tillgå.
- De ökar mycket, säger hon och berättar att man år 2008 hade tio. Förra året handlade det om 34.
Resecentrum
Framtiden är det svårt att sia om ibland, så också för en flygplatschef.
Osäkerheten är stor om Norrbotniabanan. Trots det planerar man utifrån att tågtrafiken kommer igång - att flygplatsen därmed blir ett resecentrum.
Men innan det blir verklighet sker vissa förändringar. Det handlar om butiken och restaurangen på övre plan. Dessutom ska incheckningen bagageutlämningen bli smidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om