– Det blir lika billigt att åka från exempelvis Svartöstaden till centrum som till flygplatsen, säger LLT:s marknadschef Gun Söderberg.
Att lokaltrafiken tar över flygbusstrafiken har varit på gång och när det politiska klartecknet kom sattes planerna i verket och de sjösätts alltså den 14 oktober.
Det betyder också vissa förändringar i linjetrafiken.
Linje 5 blir linje 4 med ändhållplatser vid Aurorum, nära universitetet och studentbostäderna och flygplatsen.
Det skapas också nya busshållplatser efter vägen, bland annat på Bergnäsets industriområde.
Flygbussen svänger på Bergnäset in på Bergnäsvägen och därefter Upplagsvägen, Maskinvägen och via Hotell Nordkalotten vidare till flygplatsen.
Där det gamla ridhuset fanns byggs ett spårviddshinder av samma typ som finns mellan Lerbäcken och Kvarnbäcken.
Knutpunkter för flygbusstrafiken inne i centrum blir Smedjegatan och bakom Shopping för anslutning till länstrafiken.
Under högtrafik trafikeras linjen var tjugonde minut.
– Det innebär bättre turtäthet än vad dagens flygbussar har.
LLT har köpt in fem bussar med bagagehyllor.