Andreas Lind från Handelskammaren berättar att idén om ett logistikråd föddes för ungefär ett år sedan.
- Sedan dess har vi bollat idéer och känt på varandra. Nu är vi redo att sätta igång.
Bildandet av rådet har två olika syften:
4 Att utbyta erfarenheter och tankar. Rådet ska enligt programförklaringen "främja, stärka och samordna logistiken".
4 Att tillsammans sprida budskap och kunna påverka beslutsfattare i frågor som rör länets export.
Logistik i takt
- Vi har fått en bra regional spridning i rådet och tillsammans står de här företagen för en ansenlig procent av Sveriges transportproduktion, säger Lind.
Norrbottniska varor transporteras ut i världen via järnväg, sjöfart och längs landsväg. Men det handlar även om flygförbindelser som påverkar Norrbottens attraktionskraft som region.
- Logistiken får inte bli en flaskhals. Och blir den för dyr tappar vi i konkurrenskraft, säger Markus Petäjäniemi. Det gäller också att logistiken följer med i samma takt som vi expanderar.
Svaveldirektiv
Rådets kanske viktigaste uppgift blir att påverka politiker.
- Om inte vi gör vår röst hörd finns det stor risk att infrastruktursatsningar hamnar i någon annan del av länet, säger Maria Hortlund som representerar Stenvalls Trä AB.
En stor fråga för det nybildade logistikrådet blir det svaveldirektiv som klubbats igenom och som innebär höjda kostnader för att frakta varor med sjöfart.
- Norrbotten är det län som fraktar flest ton längst väg, så vi drabbas allra hårdast, säger Andras Lind.