Löfte om byggstart av Norrbotniabanan

Den röd-gröna oppositionen gör nu allt för att bräcka regeringen när det gäller Norrbotniabanan. I det gemensamma förslag som tagits fram lovar de röd-gröna en byggstart av banan till år 2014, i det fall man tar över efter höstens val.

Idel glada miner från Siv Holma (V), Karin Åström (S) och Annika Eriksson (Mp) efter överenskommelsen om Norrbotniabanan.FOTO: Göran Ström

Idel glada miner från Siv Holma (V), Karin Åström (S) och Annika Eriksson (Mp) efter överenskommelsen om Norrbotniabanan.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2010-04-30 06:00
- En fantastisk framgång för Norrbotten att vi är eniga om detta, säger Socialdemokraternas distriktsordförande Karin Åström.
Samtidigt sträcker sig de röd-gröna inte så långt som att lova en finansiering av hela sträckan Umeå-Luleå. De pengar som avsatts, 10 miljarder, ska räcka till en första etapp.
- Vilken den blir får fortsatta utredningar visa, säger Vänsterpartiets Siv Holma.
Återstående sträckor
Miljöpartiets Annika Eriksson ser dock inga problem med att de röd-gröna nöjer sig med att peka ut en första etapp.
- Den plan som det nu handlar kommer efter hand att revideras, vilket innebär att det kommer att dyka upp nya möjligheter till att finansiera återstående sträckningar.
I motsats till regeringen tänker inte de röd-gröna vända sig till näringslivet med begäran om medfinansiering. För att finansiera den första etappen av Norrbotniabanan kommer en upplåning av ske via Riksgälden. Dessutom föreslår de röd-gröna en höjning av kilometerskatten med 1,40 kronor per kilometer för tung trafik, vilket kommer att ge runt fyra miljarder årligen.
- Men vi räknar med att den tunga trafiken i norra Sverige, i första hand skogstransporter, ska undantas från detta, säger Karin Åström.
Borgerlig kritik
Från den borgerliga sidan är kritiken skarp mot de röd-grönas förslag. Frank Nilsson, Centerpartiets riksdagskandidat i Norrbotten, anser att vänsteroppositionen bluffar om Norrbotniabanan.
- Vi har redan fått smaka på deras luftiga snack. En byggstart för Norrbotniabanan innebär inte att banan blir verklighet under nästa planperiod. Ingen vet om de verkligen kan finansiera banan, säger Frank Nilsson.
Och så här tycker Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan.
- Det är förstås glädjande att det här finns med i oppositionens förslag, men det vi har att rätta oss efter är den verklighet som råder i dag och att vi har en borgerlig regering.
Och det innebär?
- Att vi tillsammans med Trafikverket ska försöka sy ihop en finansiell lösning och som dessutom bygger på näringslivets medverkan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om