LLT har nu anmält händelsen till Arbetsmiljöverket som ett tillbud.
– Lyckligtvis är inte tillbud eller hot så vanliga hos oss. Men inom branschen märks det en ökning, säger Kristoffer Nilsson, trafikchef vid LLT.
Det var när en LLT- förare nekade en person att åka gratis som hon spottade föraren i ansikten, samtidigt som hon sprang därifrån. Hon var i ett sällskap där en betalade och en annan smög sig på bussen utan att betala.
Föraren chockades av händelsen.
– Det är mycket beklagligt att sånt här händer. Tyvärr händer det då och då, men vi på LLT har varit ganska förskonande om man jämför med branschen i övrigt, säger Kristoffer Nilsson.
LLT har 165 bussförare.
– Då det gäller tillbud som polisanmäls så är det färre än tio per år. Sedan förekommer ju andra incidenter och vi hjälper våra förare efter varje händelse, säger Kristoffer Nilsson.
Hur mycket ska en förare ingripa när de utsätts för hot?
– Föraren ska inte behöva agera mer än säga till. Vi har busskontrollanter ute hela tiden och så har vi anlitat ett vaktbolag. Föraren trycker på en larmknapp och då ska vaktbolaget vara på plats inom 15 minuter, oavsett var bussen är, säger Kristoffer Nilsson.
Det finns också en kamera vid förarplatsen.
– Den filmar allt och vi ger bilderna till polisen när det behövs, säger Kristoffer Nilsson.
Under pandemi så steg passagerarna av bak i bussen. Kan det minska hoten mot förarna?
– Nej det tror jag inte. Då hade vi också betydligt fler gratisåkare, säger Kristoffer Nilsson