LLT behöver en ny bussdepå som är bättre anpassad till dagens krav och nya drivmedel som biogas och el. Frågan har varit aktuell ända sedan 2015 och 2017 gjordes en utredning, som inte ledde vidare till något beslut. Nu har stadsbyggnadsnämnden beslutat att anslå fyra miljoner kronor till en utredning av ny bussdepå för LLT.
LLT:s nuvarande bussdepå vid Midgårdsvägen börjar bli till åren och bussbolaget behöver investera för att möta högre krav på elströmsmatning och bränslehantering förklarar LLT:s vd.
– Det är kanske tio-femton år kvar på livslängden på depån. Vi behöver bygga en depå som vi kan växa i, säger Jonas Vinblad von Walter, vd LLT.
Han är glad att stadsbyggnadsförvaltningen är med i arbetet för att utreda en lämplig placering av bussdepån. LLT skulle kunna vara kvar på sin nuvarande plats, men det finns en hake.
– I stort räcker den yta vi har i dag, om man optimerar ytan. Men vi har en tågkorridor för Norrbotniabanan som går genom delar av vår depå. Törs vi bygga en ny depå här eller måste vi riva den om tio år? säger Jonas Vinblad von Walter.
– Troligtvis måste vi flytta på oss. Det ska utredningen visa, fortsätter han.
Olika platser har tidigare undersökts i en förstudie. Att bygga en ny depå på Hertsön var ett alternativ som då studerades.
– Nej, det är inget alternativ. Det är inte optimalt att lägga depån där, säger Jonas Vinblad von Walter.
Helst skulle depån placeras på Smedjegatan men det är orealistiskt, det finns inte plats.
– Vi skulle kunna placera depån mot Porsön, då hade vi kunnat spara pengar på kollektivtrafiken. Det har att göra med tomkörningen, hur långt det är till olika ändhållplatserna. Det är det som är avgörande för driftskostnaderna, tilläger Jonas Vinblad von Walter.
Att placera bussdepån på Porsölund, i närheten av snötippen, är inget som LLT förordar, då en sådan placering skulle innebära ökade driftskostnader.
– Flyttar vi till Porsölund då är det två-tre miljoner kronor extra i kostnader varje år, säger Jonas Vinblad von Walter.
Utredningen förväntas ta ett år, i början på 2024 ska förhoppningsvis ett beslutsunderlag finnas framme.
– Vi hoppas ha något nytt 2028, säger Jonas Vinblad von Walter.
Hur mycket den nya bussdepån kan kosta att bygga är oklart i dagsläget, tidigare har investeringen uppskattats till cirka 400 miljoner kronor men det var innan inflationen tog fart.