På måndag ska kommunstyrelsen fatta beslut om att tilldela LKAB en markanvisning för Svartön, som ger gruvbolaget rätt att köpa cirka 120 hektar mark för att anlägga en industripark, Reemap.
Markanvisningen får konsekvenser för projekt Malmporten, då en del av marken som ska säljas till LKAB planerades rymma det järnvägsspår som ska förbinda kajen vid den nya djuphamnen Skvampen med Malmbanan. I projekt Malmporten har tre alternativa dragningar av järnvägsspåret undersökts, alla tre gick över mark som LKAB nu ges rätten att köpa.
LKAB vill inte ha något järnvägsspår på sin mark, det framgår av markanvisningsavtalet. I avtalet står att kommunen ska verka för att järnvägen förläggs utanför markanvisningsområdet. Om det inte kan ske ska kommunen se till att järnvägen förläggs i markanvisningsområdets västra gräns och järnvägen ska lokaliseras så att LKAB:s verksamhet inte försvåras.
– Nu måste vi hjälpas åt alla parter, är vi verksamma här och vi vill ha tillväxt så måste vi hitta lösningar. Vi jobbar stenhårt med den frågan nu, säger Göran Carlsson, tf vd för Luleå Hamn.
– Jag har inga lösningar just nu, vi jobbar på att hitta en långsiktigt bra lösning för järnvägen, precis som vi jobbar med många andra saker, fortsätter han.
Göran Carlsson är sedan tidigare ledamot av Luleå Hamns styrelse. Hamnstyrelsen har två gånger framfört sina farhågor till Luleå kommun, då hamnen får för litet ytor om LKAB får förvärva mark på Svartön i enlighet med markanvisningsavtalet.
Luleå Hamn kommer att få 19 hektar mark i Skvampens nya djuphamn men har pekat på ett behov av cirka 90 hektar, för att kunna möta befintliga och nya kunders behov.
– Jag har ingen lösning i dag, vi måste försöka lösa det för våra kunder, både befintliga som ska växa och nya kunder som ska tillkomma, säger Göran Carlsson.
Kan en lösning vara att köpa eller hyra mark från SSAB?
– SSAB är en stor aktör. Jag vet inte exakt vad de kommer behöva framöver. Det är en granne, man får alltid prata med sina grannar, säger Göran Carlsson.
Luleå kommun arbetar med att försöka hitta en ny dragning för järnvägsspåret som ska förbinda kajen i den nya djuphamnen med Malmbanan.
– Kommunen leder den utredningen, vi är behjälpliga med siffror, säger Göran Carlsson.