LKAB vill köpa mer mark på Svartön

LKAB behöver köpa mer mark av Luleå kommun om industriparken förläggs till Sandskär, längst ut på Svartön. Tidsfristen för att få fram ett avtal förlängs.

LKAB är intresserad av att köpa mer mark på Sandskär, längst ut på Svartön där malmhamnen ligger. Det beror på att industriparken kommer att kräva ännu större ytor.

LKAB är intresserad av att köpa mer mark på Sandskär, längst ut på Svartön där malmhamnen ligger. Det beror på att industriparken kommer att kräva ännu större ytor.

Foto: Linda Wikström

Luleå2021-11-22 14:44

LKAB:s planerade industripark kan komma att byggas i Luleå, på Sandskär längst ut på Svartön där malmhamnen ligger. I våras undertecknade Luleå kommun, Luleå Hamn AB och LKAB en avsiktsförklaring om att LKAB ska få köpa marken. Avsiktsförklaringen upphör att gälla vid årsskiftet om inte ett markanvisningsavtal har tecknats innan dess. 

Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att förlänga avsiktsförklaringen med tre månader samt att ge LKAB möjlighet att köpa all mark och vattenområden inom de två aktuella fastigheterna längst ut på Sandskär. 

– Man är inte riktigt färdig för beslut. Därför ger vi dem förlängd tid, säger kommunalrådet Carina Sammeli (S).

LKAB har kommit fram till att man har ett större behov av mark för industriparken, som planeras innehålla anläggningar för tillverkning av svavelsyra, ammoniak, vätgasproduktion och en våtkemisk processanläggning. I förra veckan offentliggjorde LKAB och Boliden ett planerat samarbete för att utreda möjligheten att utvinna pyritkoncentrat från gruvavfall vid Aitikgruvan, som LKAB därefter ska förädla till fossilfri svavelsyra. 

– När vi har utvecklat projektet och sett över behovet hur stora ytor vi behöver för varje given produktanläggning så har vi kommit fram till ett större markanspråk än den första avsiktsförklaringen visade. Vi behöver förlänga avsiktsförklaringen för att hinna slutföra markanvisningen med kommunen, säger David Högnelid, strategi- och kommunikationschef för affärsområde specialprodukter LKAB.

LKAB håller på med en förstudie som ska vara klar i slutet av mars. I förstudien ska de två lokaliseringsalternativen presenteras för LKAB:s styrelse. Valet står mellan Luleå eller Skellefteå.

I den ursprungliga avsiktsförklaringen fanns en indikativ köpeskilling om 430 miljoner kronor. Beroende på vilken part som finansierar utbyggnaden av kajen kan köpeskillingen sänkas i motsvarande mån, om exempelvis Luleå Hamn får extern finansiering för att anlägga kajen. 

Tillkommande ytor ska säljas till marknadsmässiga priser och transaktionerna ska göras på kommersiella villkor. 

David Högnelid vill inte uttala sig om hur mycket dyrare som markförvärvet kan bli för LKAB.

– Det har jag ingen uppfattning om, det ska omförhandlas. Det beror på vem som tar ansvar för vad som kommer att uppföras, det kommer att påverka köpesumman, säger David Högnelid. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!