– Vi var förberedda på prisfallet och har redan satt igång ett kostnadsbesparingsprogram, säger Frank Hojem, informationsdirektör vid LKAB.
Malmpriset är just nu nere på 94 dollar per ton. NSD skrev i går om att detta plågar Northland Resources, som tvingas jaga mer kapital hos sina finansiärer.
LKAB levererade tidigare en stor del av sin malm på terminssäkrade kontrakt som innebar ett skydd mot oväntade prisfall. De gav dock inte heller maximal intäkt när priserna nådde riktigt höga nivåer.
– I dag levererar vi 100 procent av vår produktion kopplat till spotmarknadspris, säger Frank Hojem.
LKAB har sina fasta kunder i Europa, Mellan Östern och USA. Till Kina levereras knappt två procent av produktionen på tillfälliga kontrakt.
Men det är efterfrågan i Kina är det som styr världsmarknadspriset på järnmalm. Sju av tio frakter från världens järnmalmsgruvor har Kina som destination.
– En fördel för LKAB är att vi kan ta ut en kvalitetspremie på vår pellets, säger Frank Hojem.
– En annan fördel är att vi har våra flesta kunder i Europa, som nu går mycket bättre. Byggandet tar fart, bilindustrin går bättre, säger Frank Hojem.
Om malmpriset plågar gruvföretagen gottar man sig i andra änden av produktionskedjan. SSAB, som köper all sin malm från LKAB, får sin råvara betydligt billigare i dag än för ett halvår sedan.
– En stor del av vår kostnadsmassa är råvaruinköp, det vill säga kol och malm. Självklart är det gynnsamt för oss om råvarorna blir billigare, säger Per Bondemark, platschef SSAB i Luleå.
– Samtidigt är våra kunder medvetna om detta och vill ha del av prisnedgången så det jämnar ut sig.
SSAB har en tuff period bakom sig och redovisade förlustsiffror så sent som i april.
– De lägre malmpriserna märks knappast i nästa kvartalsrapport i juli. Möjligen längre fram. Jämfört med förra året ser det i alla fall bättre ut för oss. Det är ingen dramatisk förändring, men jag är försiktigt positiv, säger Per Bondemark.