LKAB hyllar nya hamnen

Luleås nya djuphamn betyder mycket för LKAB.
När den är klar 2020 kan större båtar anlöpa Luleå vilket betyder högre lastkapacitet och minskade kostnader för gruvjätten.
– Med färre men större båtar så minskar våra kostnader, säger Markus Petäjäniemi, produktionsdirektör på LKAB.

Foto:

LULEÅ2013-07-25 15:55

NSD berättade i gårdagens tidning om den nya djuphamnen som ska byggas vid Skvampen, en vattenspegel mellan Victoriahamnen och malmhamnen på Sandskäret.

Ett EU-bidrag på cirka 35 miljoner ska täcka kostnaderna till förstudie av hamnprojektet.

Hela hamnprojektet med muddring av nya hamnen och farleden till knappa 17 meters djupp och 50 meters bredd, helt ny hamn och hamndesign, markundersökning och markanslutning har en prislapp på cirka 1,6 miljarder kronor och EU väntas bidra med ytterligare pengar.

Glatt brev på posten

För LKAB kom beskedet som ett glatt brev på posten.

– Historiskt sett så finns det två nackdelar med Luleå hamn. För det första så är djupet begränsat. Det är inte lönsamt med långväga transporter i små båtar. I Luleå är vår maxlast 50 000 ton och de Panamaxbåtar (se faktaruta) vi använder i Narvik för transporter kan lastas med 100 000 ton. Det betyder att vi inte kan lasta dessa båtar i Luleå hamn fulla. De mindre båtarna använder vi för transporter till nordeuropa kan man säga, börjar vi gå längre så blir det för dyrt. I Narvik är också djupet i hamnen 27 meter.

– På Sandskäret har vi en begränsning av djupet till tolv meter. Både den nya hamnen och farleden måste muddras djupare än så. Sedan har vi en klack mellan Kvarken och Vasa på 15 meter och i Öresund finns också en begränsning innan vi är ute på Atlanten. Om det muddras till 15 meter så ökar kapaciteten i Luleå till 70 000 ton eller mer.

– Den andra nackdelen för Luleå är isläget.

En tredjedel via Luleå

Under den isfria perioden kan de stora fartygem anlöpa Luleå men de är inte isklassade. I Narvik är hamnen isfri året runt på grund av Golfströmmen, Narvik är därför LKABs viktigaste exporthamn.

En tredjedel av all malmexport sker via Luleå, resten via Narvik. Med höjd kapacitet från Luleå kan vi exportera mer malm därifrån eftersom vår stora flaskhals är järnvägen mellan Kiruna och Narvik. När vi öppnar den nya gruvan och kommer igång så blir Luleå hamn allt viktigare.

En annan aspekt på de två malmhamnarnas kapacitet är att räkna antalet båtar, generellt sett större i Narvik, mindre i Luleå.

– Vi lastar cirka 200 båtar per år i Narvik och 400 i Luleå.

20 tusen kubik ska bort

Luleås hamnchef Roger Danell är inte oväntat entusiastisk inför det jättelika projektet.

– Det är i mina ögon bland Sveriges mest spännande infrastrukturprojekt.

Enbart att muddra för ny hamn och bredare och djupare farled är också ett projekt där siffrorna är slående.

– Jag minns inte den exakta summan men vi kommer att muddra mellan 15 och 20 tusen kubik och jag vill minnas att när man muddrade för Stålverk 80 så rörde det sig om mellan 18 till 20 tusen kubik.

Vi kan alltså få en ny Playa Plannja i Luleå.

– Vi måste se hur vi kan ta hand om de massorna.

Den nya hamnen innebär också fler arbetstillfällen.

– Ska det byggas en ny hamn så innebär det arbetstillfällen.

Hur många är dock oklart i dagsläget.

Fakta: Bulkfartyg Fakta: Panamaxfartyg

Fartyg avsett för laster som kan skopas eller pumpas, till exempel spannmål, kol, malm eller gödningsmedel. Omkring 6 000 bulkfartyg i storlekar mellan 10 000 och 150 000 ton dödvikt transporterar totalt omkring 1 400 miljoner ton avsedda för bulklaster årligen.

Däri inräknas då inte olja, som transporteras i tankfartyg som är en typ av bulkfartyg. Med bulkfartyg av kombinationsutförande, till exempel OBO-fartyg, kan bulkfartyg öka möjligheten att få returlaster och därmed förbättra lönsamheten.

Panamax är en klassificerande storleksbeteckning på de fartyg som är byggda för att precis kunna rymmas i Panamakanalens slussar. Den största praktiskt användbara storleken på fartyg är på väg att ändras efter att ett ombyggnadsarbete av kanalen godkänts med 78 procentig majoritet i en folkomröstning den 22 oktober 2006. Ombyggnadsarbetet beräknas vara klart år 2014. De fartyg som idag är för stora för en passage genom Panamakanalen betecknas "över panamax" eller post-panamax.

Panamax nuvarande mått:

Största längd: 294,1 meter.

Största bredd: 32,3 meter.

Största djup (mätt från vattenytan): 12,0 meter (Obs: i varmt färskvatten. Fartyg ligger grundare i kallt saltvatten).

Största höjd (mätt från vattenytan): 57,91 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!