Luleå Airport hade förra året 1 106 630 passagerare, för tredje året i rad över en miljon och är landets sjätte största flygplats räknat i antalet passagerare och Swedavias femte största flygplats.
I december firades nyinvigningen av flygstationen efter en ombyggnation som kostade 105 miljoner kronor. Allt borde alltså vara frid och fröjd men, nej...
Swedavia har nämligen flera gånger "stött på" för att ordna bra vägbelysning, främst den knappa två kilometer långa sträckan av Lulviksvägen mellan Nordkalotten och flygplatsen.
Totalt mörker
Där råder den här årstiden totalt mörker de få timmar när solen inte är uppe. Swedavia vill ha belysning efter vägen till flygstationen.
Problem finns också under andra årstider, till exempel hösten.
– Det är inte bara mörkt, här ute finns en massa vilt. Jag har själv vid två tillfällen under den senaste tiden stött på älgar. En gång var det en ko med en kalv och i det andra fallet en ensam vuxen älg. Det är svårt att se djuren i skymning eller mörker i deras brun/gråa päls.
Ansvarig för vägen är Trafikverket. Där anser man inte att Lulviksvägen behöver belysning.
– Vägen har inga konfliktzoner. Det är en raksträcka och där finns inga oskyddade trafikanter, säger Stefan Ericsson, projektledare på underhåll hos Trafikverket i Luleå.
Sedan lokaltrafiken, LLT, tog över trafiken till och från flygplatsen har antalet resenärer ökat.
– Det är jättemånga fler som åker med lokaltrafiken än som åkte med flygbussarna. Det enda som uppfattas som besvärligt är att resenärer som kommer med löänstrafikens bussar måste gå från Loet till Shopping men LLT har sagt att man ska utvärdera trafiken.