Tomas Rutström, som är butikschef för Lidl i Luleå, säger att han inte har något inflytande över hur varorna som säljs i butiken ser ut. Han packar upp och säljer, helt enkelt. Några klagomål från kunder som råkat missta sig och köpt fel har han inte heller mött. Tomas Rutström hänvisar frågorna om produkternas utformning till Lidls pressavdelning, som i sin tur lämnar över frågeställningarna till inköpschef Louise Edgren.
Enligt henne beror de likheter som i vissa fall finns på att en del produktkategorier har samma formsspråk.
" Exempelvis så är oftast apelsindricka orange, pepparkakor röda och mjöl vitt och rött", skriver hon i ett e-postsvar.
Möter ni klagomål från kunder som råkat köpa ”fel” varumärke?
"Vi har inte fått något klagomål från någon kund som skulle ha köpt fel vara. Om så skulle vara fallet får kunden givetvis lämna tillbaka sin vara".
Tror ni att varorna mottas på ett bättre sätt om det finns en igenkänningsfaktor?
"Det finns en trygghet i att köpa produkter som man känner igen, men det finns även en nyfikenhet hos våra kunder att testa nya saker. Det ser vi tydligt exempelvis under våra temaveckor."
Finns det risk för att det blir en falsk marknadsföring?
"Nej, vår avsikt är att vara tydliga. Vår affärsidé är att erbjuda högsta kvalitet till bästa pris. Många av våra egna märkesvaror är topptestade".