Vi har tidigare uppmärksammat snickaren och fotografen Pontus Johansson från Råneå som tog över Instagramkontot @Sweden från en amerikan. I dag har kontot över 330 000 följare och ökar med tiotusentals varje vecka, samtidigt som bild- och storyflödet når flera miljoner.
I jämförelse har exempelvis Visit Sweden 277 000 Instagram-följare, medan mediejättar som Aftonbladet har 175 000 och SVT cirka 150 000 följare.
– Bara häromveckan nådde kontot 1,4 miljoner människor totalt och materialet visades drygt sex miljoner gånger. Det är kraft i det, säger Pontus Johansson.
Nu får han dessutom draghjälp från mångårige medie- och näringslivsprofilen Li Skarin, delägare i produktionsbolaget Massa media och tidigare vd för Luleå näringsliv, som ser en enorm potential i Instagram-kontot.
– Helt galet. Det tar normalt sett lång tid att bygga upp ett lika stort konto från grunden. Många av landets stora sociala medier-profiler ligger snarare på 200 000 följare, säger Skarin.
Hon betonar värdet i att kontot når en så stor internationell målgrupp, utöver de cirka 15 procent följare som finns i Sverige.
– Det första man attraheras av är alla vackra bilder, med mycket natur, vildmark och kultur. Men följarna har också en stor nyfikenhet kring hur det är att leva, arbeta, forska och studera i Sverige, utifrån annat än besöksnäringen. På så vis är kontot en fantastisk guldgruva.
Skarin tror särskilt på intresset för kontot i länder som USA och Tyskland.
– Där finns de största målgrupperna, inte minst för att rekrytera studenter och forskare.
Men hon ser också potential i att fylla kontot med alltmer rörligt material.
– Det finns stora möjligheter publicistiskt, både Massa media och andra producenter kan samarbeta med Pontus. Du hittar snabbt en internationell storpublik för dokumentärer och nyhetsförmedling via hans kanal.
Bland annat ska Li Skarin medverka till att bygga upp en säljorganisation för @sweden-kontot.
– Att förena "storytelling" och även journalistik med marknad och regional utveckling är precis det jag håller på med.
Hon vill samtidigt framhålla att kontot ska behålla balansen mellan det kommersiella och det genuina.
– Som gammal public service-människa är det viktigt för mig att innehållet är sant och trovärdigt.
Instagramkontot fyller också en viktig demokratisk funktion, menar hon.
– Alldeles för få producerar nyheter och berättelser från ”hela” landet i dag. Det vet inte minst alla vi som har jobbat inom SVT och Sveriges radio. Pontus förnyar bilden av Sverige, visar på mångfald, inte minst vad gäller landsbygden.
Likaså tror hon att @sweden-kontot bidrar till att nyansera bilden av Norrbotten.
– Regionen har mycket kompetens, duktiga entreprenörer och superbra forskning. Men vi behöver också samlande krafter som kan paketera och "sälja" Norrbotten, så att fler flyttar hit. Pontus konto kan ge mer än alla ”Hemlängtan”-arrangemang i Stockholm.
För Pontus Johansson själv betyder det mycket att ha med Li Skarin i projektet.
– Hon har ett fantastiskt ”go”, bidrar med många infallsvinklar. Lis kombination av mediekunskaper med näringslivskontakter är perfekt. Vi kan sälja in massor av koncept den vägen. Jag vill förvandla kontot till en ny mediekanal med tv-reportage och serier, där olika produktionsbolag medverkar.
– Jag tror jättemycket på detta. Bara att upptäcka domänen @sweden och ta över den, gör mig så "impad". Häftigt att en snickare från Råneå kan bli en maktfaktor i det nya medielandskapet, säger Li Skarin.
Är du intresserad av ett delägarskap?
– Så långt har vi inte kommit ännu. Jag ser mig först och främst som en mentor, med möjligheter att utveckla rollen kommande året. Efter helgerna kavlar vi upp ärmarna och börjar bygga upp en struktur för kontot. Det här kan explodera och bli riktigt stort.