Förra butikschefen för Specsavers i Luleå sa upp sig för ett år sedan och i stället har franchisetagaren Lillemor Friedrich, som äger butiken, det formella ansvaret för arbetsmiljön.
Hon beklagar personalens missnöje över stressen.
– Givetvis är detta något som vi tar på allvar. Kundflödet måste tas omhand bättre. Men jag går inte in mer i den diskussionen utan vår pressavdelning får ta hand om det, säger Lillemor Friedrich.
Monika Kostovska, presschef för Specsavers, uppger att alla som besöker butikerna ska känna sig trygga med att de får ett säkert omhändertagande.
– Personalens och kundernas välbefinnande är vår absolut högsta prioritet. Arbetet med att utveckla vår kultur och medarbetarnöjdhet är ett primärt ansvar för oss.
Samtidigt tar koncernledningen till sig av kritiken och utlovar åtgärder.
– De påstådda anklagelserna är något tar vi på allvar, som vi ska undersöka genom medarbetarsamtal. Vi har haft möten internt i dag, påbörjar resan för att lyssna in vad personalen tycker.
Hur ser ni på de lokala franchisetagarnas ansvar?
– Jag kan inte kommentera det enskilt nu, utan vi måste få hela bilden klar för oss.
Har ni fått signaler om liknande missnöje i andra butiker?
– Nej. Vi har fullt förtroende för våra partners som driver butikerna och att de följer företagets värderingar och rutiner.
Medarbetarsamtalen sköts av koncernens personalansvariga vid huvudkontoret.