"Lättare att pendla"

Studenterna vill fara till Österland.Karl Petersen vill ära Martin Ljung.Professor Nilsson tackar för att pendlandet blir enklare för universitetsfolket.Trafikverkets chef Dahlgren tar ner allt på jorden: Nya Notvikens station ökar kapaciteten att transportera tungt gods. Det ger sköna pengar.

"Det här underlättar pendlandet för personal och studenter", säger professor Kristina Nilsson

"Det här underlättar pendlandet för personal och studenter", säger professor Kristina Nilsson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-10-16 06:00
Det är fredag förmiddag. Klockan är tio.
Notvikens station och nya bangård, en investering på 97 miljoner kronor, ska invigas.
Till Martin Ljungs ära
Stationen innebär ökad kapacitet på sträckan Luleå-Boden. Nu
kan två 750 meter långa godståg köra in här samtidigt.
En hållplats för persontrafik möjliggör promenadavstånd till och från tåget för boende i Notviken, Mjölkudden och Porsön med universitetet. Den nya plattformen gör att två persontåg kan stanna här samtidigt för resandeutbyte.
Karl Petersen tycker i sitt tal att Notvikens station ska vara till Martin Ljungs ära.
Bekvämt resande
- Han åkte till de stora scenerna från Notviken, säger han och fortsätter:
- Det blir enklare att ta sig från Luleå till Boden och från Boden till Luleå. Så småningom blir det här också början på Norrbotniabanan, var så säker!
Kristina L Nilsson, professor i arkitektur på Luleå tekniska universitet, säger att bebyggelsen längs kollektivtrafiknätet stärks av den nya stationen.
- Och den underlättar pendlandet för studenter och personal.
Studenten Henrik Mattsson, representant för teknologkåren, tackar för en satsning på miljövänligt, bekvämt resande.
Tackar med skönsång
- Stationen gynnar oss när det gäller campus utanför Luleå, till exempel Kiruna. Vi har också mycket kontakter med företag och möjligheten till miljövänligt resande hit är en stor fördel, säger han.
Studentkören "Snapsakademien" tackar med skönsång i form av "Till Österland vill jag fara", "Bort allt vad oro gör" och "Sveriges flagga".
Trafikverkets Tomas Tossavainen har varit projektledare för Notviken-bygget och hyllar alla som medverkat till den nya stationens tillblivelse.
I 30 graders kyla
- Det är inte lätt att arbeta i en trafikerad miljö. Här har också jobbats i 28-30 graders kyla, säger han.
Lena Dahlgren, Trafikverkets regionchef, tar i sitt tal upp det i 97-miljonerssatsningen som genererar nya pengar.
- Det är godstrafiken som bär. Den förlängda mötesstationen gör att 750 meter långa godståg nu kan mötas här. Den förstärkta persontrafiken är grädde på moset, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om