Under onsdagen skrev bolaget Tunstall, som är larmleverantör för trygghetslarm i Luleå, ett pressmeddelande där man försökte förklara anledningen till att trygghetslarm runtom i Sverige inte fungerat som tänkt de senaste dagarna.
”Jag beklagar rådande situation och förstår den inverkan detta har för människor i behov av vård och omsorg. Vi gör allt vi kan för att normalisera läget”, säger vd Johan Lenander i pressmeddelandet som publicerades bara några timmar innan en person dog ensam i sitt hem efter att ha larmat åtta gånger.
När vi försöker nå bolaget för frågor om dödsfallet hänvisar man till att man enbart svarar på mailfrågor. När vi säger att vi vill prata med vd, den ytterst ansvarige, ber man att få återkomma. En timme senare säger bolagets presskontakt att bolaget nu har valt att inte svara på några frågor alls gällande ärendet till Norr Media.
Orsaken till att larmen inte fungerat ska enligt bolagets pressmedelande vara att man bytte till en ny larmplattform den 7-8 oktober. Tunstall började då få onormalt höga volymer larm till sin Trygghetscentral. Det i sin tur ledde till en kraftig påverkan på larmhanteringen för operatörerna på Trygghetscentralen i Örebro med långa svars- och utringningstider till kommunerna.
Bolaget säger i pressmeddelandet att man svarade med att dubblera antalet resurser och att man räknar med att trygghetslarmet skulle fungera som normalt innan veckans slut.