I oktober 2014 klubbade landstingsfullmäktige förlustgarantin för det nybildade flygbolaget Arctic airlink. Den har ett maxtak på 25 miljoner kronor – mer än så behöver regionen aldrig betala innan avtalet löper ut i mitten av 2019 och linjen mellan Luleå, Uleåborg och Tromsö ska vara kommersiellt gångbar och klara sig utan det offentligas stöd.
Men trots att projektet bara kommit drygt halvvägs har mer än 80 procent av förlustgarantin redan betalats till flygbolaget. I januari 2015 avgick det första flyget – och i onsdags meddelade regionrådet Maria Stenberg (S) att över 20,2 av de 25 miljonerna har gått åt.
– Ligger helt i linje med hur man tänkte från början. Man förstod att det är i början av en etablering man kommer ha svårast att komma i gång, så jag är inte förvånad över det, säger Maria Stenberg.
Robert Forsberg, som är vd för Arctic airlink, säger samma sak.
– Vi ligger helt enligt plan. När man bygger en marknad ökar passagerarantalet över tid, säger han.
Inledningsvis kördes fem dubbelturer i veckan. I dagsläget handlar det om tre turer, fast med större plan.
– Så vi har ungefär lika många stolar, men under färre dagar, säger Robert Forsberg.
Under de första månaderna var beläggningen så låg som 20 procent. Nu handlar det enligt flygbolagets egen statistik om 40 procent. Målet är att nå 65 procent i slutet av nästa år.
– I mina ögon har vi utvecklat en kvalitetsmässigt bättre produkt och fortsätter bygga passagerarunderlag över tid. Vi har en positiv utveckling.
Oppositionsrådet Jens Sundström (L) tycker att utvecklingen är mer oroväckande.
– Det är något som brister. Det här har gått mycket sämre än jag i min vildaste fantasi kunde föreställa mig, säger Sundström.
Han anser att det är läge att fundera över om flyglinjen bör avvecklas i förtid.
– I det här eländet kanske det är det bästa. Avsluta så snyggt som möjligt och inte köra det så långt att det måste sluta med en skandalkonkurs, säger liberalen som redan från början var kritisk till projektet.
– Det ruskiga är att vi har haft Tromsöflyg förut som inte har funkat kommersiellt, men likt förbaskat tvingade de igenom en 25-miljonerssatsning. Det var vår grund till att säga nej, inte att det inte skulle vara bra för regionen med en flyglinje.
Maria Stenberg är trött på den sortens kritik.
– Jag har hört tillräckligt många gånger hur den här stackars flyglinjen ska rädda allt från sjukvård till att vända befolkningsutvecklingen. Det här är ett annat åtagande som handlar om regional utveckling.
Kommunikationsmöjligheter med de närliggande regionerna är i Stenbergs ögon en nyckelfråga för länet.
– Det stöds i en OECD-rapport om de glest befolkade regionerna i norra Sverige, Norge och Finland att det behövs kommunikation i öst–västlig riktning.
Enligt Robert Forsberg finns det ingen risk för att Arctic airlink inte kommer att kunna fullfölja sitt åtagande.
– Ingen som helst risk, säger han.