Larmet inifrån Luleå Airport: Pressad arbetsmiljö och missnöje

Luleå Airport är en av de viktigaste kuggarna i industriomställningen och trafiken mot Stockholm ska snart utökas. Samtidigt skakas flygplatsen av arbetsmiljöproblem och personalbrist.

Enligt våra källor är arbetssituationen på Luleå Airport pressad. Underbemanning, omorganisation och missnöje med ledarskap är faktorer som påverkar verksamheten. Bilden är en arkivbild och personerna har ingen direkt koppling till artikeln.

Enligt våra källor är arbetssituationen på Luleå Airport pressad. Underbemanning, omorganisation och missnöje med ledarskap är faktorer som påverkar verksamheten. Bilden är en arkivbild och personerna har ingen direkt koppling till artikeln.

Foto: Pär Bäckström/ Frilans

Luleå2024-06-09 01:00

Arbetsmiljön är pressad på Luleå Airport, som drivs av Swedavia.

Det handlar, enligt tre olika källor, om missnöje bland personalen med scheman, nya roller och arbetsuppgifter i en pågående omorganisation, och mot en ledning som under en längre tid bristfälligt hanterat larm om arbetsmiljöproblem.

undefined
Luleå Airport är en viktig infrastrukturnod när de stora industriprojekten i Norrbotten nu går in en byggfas med behov av tusentals gästarbetare. Först ut är stålverket i Boden.

Nu har det gått så långt att anställda valt att säga upp sig, vilket förvärrat situationen ytterligare. Samtidigt har ledningen svårt att rekrytera, och de personer som anställts har i flera fall valt att snabbt söka sig till en ny arbetsgivare.

Resultatet har blivit en pressad arbetssituation med mycket övertid för den personal som är kvar. Till sommaren har Swedavias ledning tvingats betala extra för att personal ska flytta semesterveckor.

– Många väljer att göra annat. Den nya organisationen fungerar inte. Arbetsbelastningen har ökat. Verksamheten bygger på övertid. Det finns en oro för hur det ska bli till hösten, när trafiken ska öka. Alla säger att Luleå Airport är så viktig för de stora industriprojekten i norra Sverige. De skulle bara veta hur dåligt det fungerar, säger en anställd, som vill vara anonym.

undefined
I mitten av maj kom beskedet från SAS att bolaget från och med november ökar flygningarna mellan Luleå och Arlanda med 20 procent.

Robert Olsson, förbundsordförande vid fackförbundet ST inom Swedavia och placerad vid Luleå Airport, ger följande kommentar skriftligt:

"För fackförbundet ST:s del, har vi som grundöverenskommelse, Samverkansavtalet och därmed samarbetet i fokus med arbetsgivaren. I Samverkan följer vi upp arbetsmiljön som prio och bevakar/deltar i arbetsgivarens övriga åtgärder. Den nu aktuella frågan, om att arbetsgivaren eventuellt ska kunna köpa ut sommarsemester av medarbetarna, detta har fackförbundet ST nyligen fått förfrågning om och av den senaste informationen vi har rör det sig om enstaka tider".

Olsson uppger att frågan kommer att hanteras lokalt.

"Vi har ett gott samarbete med arbetsgivaren och jobbar tillsammans för att säkerställa en god arbetsmiljö för våra medlemmar", skriver han.

undefined
Ann-Christin Viklund, flygplatschef vid Luleå Airport, anser att verksamheten är väl fungerande.

Även Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå Airport, lämnar en kommentar via mejl:

"Arbetsmiljö är något som är högt prioriterat hos oss och vi har ett gott samarbete med facket i dessa frågor. Vi har en väl fungerande verksamhet på flygplatsen och jobbar hela tiden med att förbättra verksamheten, där vi bland annat vid varje ny tidtabell från flygbolagen, ser över schema i nära samarbete med våra medarbetare".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!